Analysguiden: Breddar mot flera områden

Report this content

Raytelligence radarsensor mäter patientens vitalparametrar (andning, puls och rörelsemönster). Det molnbaserade sensor-systemet EaZenseTM är kostnadsbesparande i vården av äldre. Samtidigt sker en breddning mot industrin (ett tyskt sensorbolag som potentiell kund) samt sedan tidigare även fängelser.

Raytelligences radarsensor sänder ut radarimpulser i 60 GHz-ISM-bandet och mäter patientens vitalparametrar med mycket god noggrannhet. Mätdata överförs via molnet till brukarens mobiltelefon eller Ipad. Sensorn tål även smutsiga och mindre belysta miljöer till följd av radarteknologin och dess inbyggda linssystem. Den första generationens produkt började utvecklas år 2015. Nästa generations radarsensor lanserades under hösten 2019 med en förlängd räckvidd. Bolagets produkt intresserar förutom vården även kriminalvården och industrin. Den första ordern kom i oktober från Sensapp i Göteborg med sensorer till ett värde av 20 000 kronor.

Raytelligence ska slå sig in på en marknad som i ena ändan utgörs av traditionella, relativt billiga telefonibaserade trygghetslarm och enkla IR- och ultraljusbaserade rörelsedetektorer samt i andra ändan mer definieras av mer komplex kameraövervak­ning och system med multipla sensorer. Samtidigt ser bolaget möjligheter inom industrin som ett parallellt område till vården. Här handlar det om en explosion av användning av sensorer kommande år där Raytelligence kan komma in som leverantör till ett stort tyskt sensorbolag.

Vi lämnar våra intäktsprognoser för åren 2020-2022 oförändrade jämfört med vår senaste uppdatering den 24 oktober 2019 då vi justerade omsättningen till följd av avtalet med det stora tyska sensorbolaget. Efter att ha tagit in drygt 9 miljoner kronor i en nyemission under november/december 2019 är Raytelligence rustat för omkring ett år av fortsatta försäljnings- och forskningsinvesteringar. Tack vare ett högre slutvärde på kassaflödet efter år 2023 blir dock riktkursen något högre eller 4,91 kronor i Bas-scenariot, jämfört med tidigare 4,67 kronor per aktie.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.