• Re:Ocean/

Namnkunniga näringslivsprofiler har bildat Cibonum Group AB för att leda utvecklingen av landbaserad laxodling i Sverige.

Report this content

Cibonum Group AB; bildat av ett konsortium av namnkunniga investerare som vill verka för att främja den hållbara och lokala laxodlingsindustrin i Sverige genom aktivt ägande av RE:OCEAN. Med en hypermodern produktionsanläggning i Säffle siktar RE:OCEAN på att förse den svenska detaljhandeln och restaurangsektorn med lokalt producerad lax som är av högsta kvalitet och smak som dessutom är frisk och klimatpositiv.

Cibonum Group AB är en tydlig, aktiv och långsiktig huvudägare i RE:OCEAN som skall stötta bolaget från start till färdig anläggning och långsiktig expansion för att bana väg för hållbara och hälsosamma livsmedel. Målet är att öka Sveriges självförsörjning av lax som idag nästan till hundra procent är importerad.

Vi skall vara det finansiella ankaret för RE:OCEAN och tillsammans med vår branschkunskap ger vi en solid grund för RE:OCEANs expansion och dess uppdrag att innovera laxodlingen i Sverige. RE:OCEAN revolutionerar fiskindustrin med en landbaserad laxodling i Säffle som kan tillgodose 20% av de svenska konsumenternas efterfrågan på lax. Vi som ägare har ett gemensamt starkt engagemang för en lokal och hållbar produktion av hälsosamma livsmedel, säger Anders Svensson, ordförande för Cibonum Group AB.

Några av Cibonum Group ABs största investerare är Mathias Kamprad, Per Josefsson, Pelle Törnberg och Per Lindberg.

RE:OCEAN är ett fantastiskt exempel på positiv förändring när det kommer till miljö och innovationer. Lokal, landbaserad, hållbar fiskodling möjliggör mer värdefulla proteinkällor till en lägre kostnad för många människor, samtidigt som det säkrar en miljövänlig produktion och minskade utsläpp, bl.a. från transporter. När anläggningen i Sverige är i fullskalig produktion kommer lösningen att kunna tillämpas i andra delar av världen så att fler människor får bättre och billigare miljösmart mat. – Mathias Kamprad

För ytterligare information och förfrågningar, vänligen kontakta

Elcim Yilmaz, Elcim@reocean.se 0733-414180

Om RE:OCEAN:

REOCEAN revolutionerar fiskindustrin med landbaserad laxodling av framtiden, med en stor anläggning i Säffle. Med ett nytt hav på land kan vi lokalt producera 10 000 ton hållbar och hälsosam lax varje år.

10 000 ton lax per år vid full produktion

99,99% av allt vatten återvinns i en sluten miljö

100% fossilfri energi för att driva anläggningen

www.reocean.se

Citat

Mathias Kamprad
Vi skall vara det finansiella ankaret för RE:OCEAN och tillsammans med vår branschkunskap ger vi en solid grund för RE:OCEANs expansion och dess uppdrag att innovera laxodlingen i Sverige. RE:OCEAN revolutionerar fiskindustrin med en landbaserad laxodling i Säffle som kan tillgodose 20% av de svenska konsumenternas efterfrågan på lax. Vi som ägare har ett gemensamt starkt engagemang för en lokal och hållbar produktion av hälsosamma livsmedel.
Anders Svensson, Ordförande, Cibonum Group AB