Biokol gör jorden mindre giftig

Report this content

I Sverige finns det över 80 000 potentiellt förorenade områden och flera av dem skulle behöva saneras. Nu visar ett RE:Source-projekt att biokol är ett bra alternativ för att förbättra jordkvaliteten och stabilisera föroreningar. I projektet har det utvecklats en behandlingsmetod som minskar miljöriskerna och uppkomsten av avfall.

– Biokol kan vara en bra lösning vid många enklare och mindre saneringar som pågår i våra städer, men kan också användas som behandlingsteknik för större volymer jordavfall, säger projektledare Anja Enell, Statens geotekniska institut.

Biokol är ett jordförbättringsmaterial på stark frammarsch med stor potential i flera olika tillämpningar. Det används idag i städer vid anläggning av växtbäddar i stället för sand, torv och lera för att förbättra förutsättningarna till växtlighet i lågkvalitativ jord.

Genom sin porösa struktur kan kolet hjälpa till att hålla vatten, luft och näring i jorden och skapa bättre förutsättningar för växtlighet. Strukturen på kolet ger också goda möjligheter att binda föroreningar.

I projektet har man kunnat visa att en inblandning av 3 viktprocent biokol räcker för att radikalt minska spridningen av PAH (polycykliska aromatiska kolväten). Utlakningen minskade med 99 procent jämfört med obehandlad jord. Effekten på koppar, kvicksilver och zink var också god, men val av biokol spelar stor roll.

– Om samma effekt kan fås under mer storskaliga förhållanden skulle det betyda lägre biotillgänglighet av föroreningarna, vilket innebär att jorden blir mindre giftig och risken för utlakning till grund- och ytvatten minskar, säger Anja Enell.

I projektet har man gjort fältförsök i Helsingborg. Genom att blanda jordavfall med biokol och torv i olika kombinationer har effekter på mark-ekosystemet och föroreningarnas biotillgänglighet studerats. Man undersökte också utlakning och upptag av föroreningar till växtlighet och daggmaskar samt eko-toxicitet.

– Vi såg att daggmaskar plötsligt kunde reproducera sig om vi blandade in 3 procent biokol, vilket de inte kunde i den obehandlade jorden, säger Anja Enell.

Projektet ”Biokol - från organiskt avfall till resurs för nyttiggörande av jordavfall” har genomförts av SGI tillsammans med Nordvästra Skånes Renhållnings AB, Sveriges lantbruksuniversitet, Örebro Universitet och Kungliga Tekniska högskolan och har finansierats via RE:Source och ingående partners.

Anja Enell, forskare Statens geotekniska institut

anja.enell@swedgeo.se