Konkreta förslag för att påskynda arbetet mot en framgångsrik cirkulär ekonomi

Report this content

För att säkerställa att den cirkulära ekonomin verkligen leder till förändringar mot en mer hållbar utveckling behövs ett helhetsperspektiv. Ett projekt inom det strategiska innovationsprogrammet RE:Source har undersökt förutsättningarna för ett ökat helhets- och materialperspektiv inom cirkulär ekonomi.

– Man måste börja med att konstatera att målet inte är cirkulär ekonomi i sig, utan hållbarhet. Det handlar ju inte om vem som kan cirkulera fortast eller mest, säger Anna Karin Jönbrink, AFRY, som lett projektet.

Projektet kommer med konkreta förslag för att öka helhetsperspektivet. Flera av de förslagen nämns också i Delegations för cirkulär ekonomis förslag, som presenterades i oktober.
– Vi ser att flera av våra förslag liknar dem från Delegationen, men också att några av våra förslag kompletterar deras.

• Förläng garantitiden på produkter
  • Kräv att producenter tillhandahåller reservdelar
  • Ställ större individuella krav på företag genom producentansvar
  • Bonus malus är en möjlig väg
  • Använd offentlig upphandling för att skapa efterfrågan
  • Stötta lokala initiativ
  • Skapa skattelättnader för arbetskraft
  • Beskatta jungfrulig råvara och fossila material tyngre

En palett av åtgärder

För att underlätta myndigheters beslut kring åtgärder som kan stötta en förändring mot större hållbarhetsfokus har man i projektet skapat en initiativkarta, som kan hjälpa myndigheter att se likheter och skillnader på initiativ som man skulle vilja satsa på.

– För att skapa en framgångsrik cirkulär ekonomi så behövs en palett av åtgärder och då är den initiativkarta som vi skapat under projektet ett bra verktyg att ta hjälp av. Det handlar ju om att göra smarta kombinationer, säger Anna Karin Jönbrink.
Mer detaljer kring hur initiativkartan kan användas finns i projektets SLUTRAPPORT.

Olika bakgrunder behövs

Under projektets gång har man kunnat konstatera att de flesta som jobbar med cirkulär ekonomi inom myndigheter, både i Sverige och andra länder, har en bakgrund inom avfalls- och återvinningssektorn.
– Vår rekommendation är därför att också anlita personer med helt annan bakgrund, till exempel produktdesigners och samhällsutvecklare, även på myndigheter. Möjligheten till framgång blir större om man har multidisciplinära grupper, säger Anna-Karin Jönbrink.

För mer information kontakta:

Anna Karin Jönbrink, projektledare, AFRY

anna-karin.jonbrink@afry.com

+46 10 505 53 26

Angelica Afzelius, projektkommunikatör, RE:Source

angelica.afzelius@resource-sip.se

+46 10 516 67 39

RE:Source är ett strategiskt innovationsprogram som fokuserar på att utveckla cirkulära, resurseffektiva materialflöden. RE:Source startades 2016 och sedan dess har cirka 170 projekt startats, inom en rad olika områden. Målet är att uppnå en hållbar materialanvändning där vi håller oss inom planetens gränser. RE:Source finansieras av Energimyndigheten, Vinnova och Formas.