REAC FUEL TAR IN 30 MILJONER KRONOR I EXPANSIONSKAPITAL

Report this content

Det svenska miljöteknikbolaget REAC Fuel, som utvecklar en ny metod för utvinning av biobränsle, har i en nyemission tagit in över 30 miljoner kronor i expansionskapital. Investerarna består av oljebolaget BP, VantagePoint och Sustainable Technologies Fund.

Kapitaltillskottet kommer att användas till att förfina den teknik som entreprenören Anders Carlius och forskaren Rune Ekman utvecklat sedan 2001. Tekniken möjliggör framställning av kemiska substanser, så som bensin, diesel och fotogen, ur förnybar biomassa. Det finns även en stor potential att tillverka både kemikalier och socker ur biomassan. Framställningen kommer att kunna ske till en konkurrenskraftig kostnad och i mindre produktionsanläggningar än vad som är möjligt idag.

– Vi är mycket positiva till våra nya investerare som tillsammans representerar den industriella, finansiella och miljöinriktade världen. Med BP, VantagePoint och Sustainable Technologies Fund får vi inte bara ett passivt kapital utan även tillgång till kunskap och viktiga nätverk för att förfina och kommersialisera vår teknik, säger Anders Carlius, VD för REAC Fuel.

Emissionen är det andra steget i en finansieringsrunda som påbörjade i våras, där bland annat oljejätten BP nu tillhör bolagen som investerat i REAC Fuel. Totalt har BP, VantagePoint och Sustainable Technologies tillsammans med befintliga investerare Allba Invest och Jensen Invest investerat 40 miljoner kronor i REAC Fuel under året vilket gör dem till majoritetsägare i bolaget.

– Anledningen till vårt intresse i REAC Fuel är att deras teknik möjliggör en kommersiellt gångbar bränsleproduktion på ett både ekologiskt och socialt ansvarstagande sätt. Genom att använda lignocellulosisk biomassa kan bränsle framställas utan varken fossil olja, biomassa från livsmedelsgrödor eller ohållbar skogsavverkning, säger Andre Heinz, Investment Director på Sustainable Technologies Fund.

REAC Fuel är i en kraftig expansionsfas och en storskalig testanläggning håller på att uppföras i Lund med beräknad driftstart under andra halvan av 2011. Personalstyrkan har sedan årsskiftet ökat från 6 till 10 personer. Genom kapitaltillskottet kommer REAC Fuel att anställa minst 10 ytterligare personer under det kommande kvartalet.

För mer information kontakta:

Anders Carlius, VD, REAC Fuel
anders.carlius@reacfuel.com

Andre Heinz, Investment Director, Sustainable Technologies Fund
andre@stechcapital.com

REAC Fuel
REAC Fuel är baserade i Lund och grundades år 2007 av Anders Carlius och forskaren Rune Ekman. Företaget utvecklar en teknik för att ersätta fossila bränslen med biomassa som råvara, utan att använda livsmedelsgrödor.

www.reacfuel.com

Sustainable Technologies Fund
Sustainable Technologies Fund är en riskkapitalfond inriktad på nordiska Cleantech företag. Fonden investerar expansionskapital i bolag inom förnyelsebar energi, förnyelsebara material och kemikalier samt återvinnings och reningsteknologier.

www.stechfund.com

Taggar: