Läslovet: 1 av 5 vuxna läser tillsammans med sina barn varje dag enligt Readlys undersökning

Läslovet som går av stapeln under vecka 44 är ett läsfrämjande initiativ för att stärka barn och ungdomars läsförmåga. Men hur stort initiativ tar vuxna för att inspirera nästa generation till att läsa mer? I samband med Läslovet 2021 har Readly undersökt i vilken utsträckning föräldrar och släktingar läser tillsammans med sina barn och barnbarn. Den 29 oktober lanserar även Readly, tillsammans med Aftonbladet, en Readly Exclusive av Sportbladet med fokus på livet för några av Sveriges mest framgångsrika unga idrottare.

I en undersökning som Readly gjort tillsammans med Yougov under 2021 anger 30 procent av svenskarna att de läser för sina barn, barnbarn eller syskonbarn, medan 25 procent anger att de inte gör det.

Stockholmarna läser allra mest för sina barn (35 procent), medan bosatta i Norra Mellansverige läser minst (26 procent) och Norra Sverige näst minst (28 procent). Undersökningen visar att det är vanligast att läsa för sina barn ett par gånger i veckan, vilket 22 procent svarar, medan endast 1 av 5 svenskar (20 procent) läser för sina barn varje dag. En lika stor andel anger att de läser för sina barn mindre än en gång i månaden.

– Statistiken visar att läsvanor skiljer sig väldigt mycket från familj till familj. Föräldrar har en viktig roll när det kommer till att uppmuntra barn till att läsa mer, exempelvis genom att läsa tillsammans. Vi jobbar kontinuerligt för att sänka tröskeln för läsglädje och läsvana genom att komplettera vårt utbud med engagerande innehåll som barn och vuxna kan njuta av tillsammans, i mobilen eller surfplattan, säger Daniel Hamrin, Nordic Content Lead på Readly.

Aftonbladet lanserar Sportbladet för unga läsare i Readly-exklusiv utgåva
Läsrörelsens läslovs-tema i år är “Idrott och läsning” och den 29 oktober lanserar Readly, tillsammans med Aftonbladet, en Readly Exclusive av Sportbladet med fokus på livet för unga idrottare. Sportbladet bjuder in till spännande reportage och intervjuer med flera unga sportstjärnor. Bland annat avslöjar skidåkaren Frida Karlsson sina knep för att kombinera studier och elitsatsning, Ferrari akademiens förste svensk, 17-åriga  Dino Beganovic, berättar om sina F1 ambitioner och om att leva mitt i racingvärldens hjärta, och Anthony Elanga delar med sig av vardagen i en av världens största fotbollsklubbar.

– Idrott och läsning är överlag ett kanonbra tema för året som visar barn och unga att dessa intressen i högsta grad är förenliga med varandra, men att det kräver mycket fokus och dedikering till såväl studierna som för idrotten. Genom att tillgängliggöra spännande läsning inom sport och idrott genom bland annat intervjuer med unga sportpersonligheter hoppas vi kunna leda många nyfikna juniorer med intresse för sport och idrott in i läsningens värld, säger Johan Larsson, Redaktör, Sportbladet.

Om undersökningen
Undersökningen är gjord av YouGov på beställning av Readly, 12-14 mars 2021. Föräldrar som svarat på enkäten har barn i varierande åldrar mellan: 0-5 år (31 procent), 5-10 år (30 procent), 10-15 år (20 procent), och 15-18 år (19 %).

För mer information:
Amelie Argenti, PR Manager
amelie.argenti@readly.com

Readly är en digital prenumerationstjänst som ger användare obegränsad tillgång till närmare 5000 nationella och internationella magasin - allt i en app. Bolaget, som grundades av Joel Wikell i Växjö 2012, är idag en ledande aktör inom digitala magasinprenumerationer i Europa med användare på 50 marknader. I samarbete med 900 förlag över hela världen digitaliserar Readly magasinindustrin. Vårt syfte är ta magasinens magi in i framtiden så att kvalitativt innehåll förblir något som upptäcks och lever vidare. Under 2020 distribuerade Readly över 140 000 utgåvor av magasin och tidningar som har lästs 99 miljoner gånger. www.readly.com

Taggar: