Readly avyttrar sitt innehav i Toutabo/ePresse till Cafeyn

Readly International AB (publ) (“Readly”) har tecknat avtal om försäljning av hela sitt innehav i Toutabo/ePresse (formellt Readly France) till Cafeyn Group (“Cafeyn”). Köpeskillingen uppgår till EUR 4,5 miljoner och erläggs kontant i samband med tillträdet. Transaktionen anses ha begränsad påverkan på Readlys resultat framöver

– Sedan förvärvet av Toutabo har Readly ändrat inriktning från snabb tillväxt till lönsamhet. Vi har fokuserat på att uppnå positiva unit economics, rikta vår marknadsföring mot lönsamma marknader, satsningar inom produktutveckling och att minska våra kostnader. Till följd har EBITDA-resultaten varit positiva under de senaste tre kvartalen. Denna positiva trend vill vi upprätthålla och har därmed bedömt att fortsatta satsningar inom Frankrike, med de investeringar som krävs, inte längre ligger i linje med koncernens övergripande intressen, säger Philip Lindqvist, vd och koncernchef på Readly.

– Detta förvärv markerar ett viktigt steg i vår ambition att positionera oss som en europeisk ledare inom digital distribution av tidningar. Genom att konsolidera den franska marknaden kommer vi att kunna erbjuda en användarupplevelse i särklass och ge förlag möjlighet att tjäna pengar på sitt innehåll genom en bredare publik, samtidigt som vi stödjer kvalitetsjournalistik. På så vis lägger vi grunden för en starkare konkurrenskraft gentemot de stora utländska plattformarna inom informationssektorn, säger Laurent Kayser, vd och styrelseledamot på Cafeyn Group.

Affären omfattar ”allt-du-kan-läsa-erbjudandet” från ePresse samt B2B-erbjudandet och printförsäljningen från Toutabo. Prenumeranter och förlag på Readlys platform (fr.readly.com) påverkas inte av affären. Likviden från affären kommer att stärka Readlys position inför fortsatta investeringar i kärnmarknaderna.

Readly och Cafeyn kommer gemensamt att säkerställa en så smidig övergång som möjligt för Toutabo/ePresse-användare och -förlag.

– Vår verksamhet i Frankrike har fortfarande inte nått kritisk massa tre år efter förvärvet av Toutabo/ePresse. Denna transaktion med Cafeyn ger Toutabo/ePresse tillgång till skalfördelar och synergier för sin fortsatta resa. Transaktionen möjliggör dessutom ytterligare investeringar i våra etablerade kärnmarknader, Tyskland, Sverige och Storbritannien. Vi har inga planer på ytterligare avyttringar, fortsätter Philip Lindqvist.

För mer information vänligen kontakta:
Linnéa Aguero, Head of PR & Communications, +46 725 03 32 31, linnea.aguero@readly.com

Readly är en marknadsledare i Europa i kategorin “allt-du-kan-läsa” inom digitala magasin och tidningar. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger kunderna obegränsad tillgång till 7700 nationella och internationella titlar – allt i en app och till en fast månadskostnad. Readly har prenumeranter i 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 språk. I samarbete med 1200 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av magasin och tidningar. Under 2023 uppgick omsättningen till 677 MSEK. Readlys aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. För mer information, besök https://corporate.readly.com

Om Cafeyn
Cafeyn är en onlineplattform för aggregering av tidningar som erbjuder obegränsad tillgång till nationellt och internationellt innehåll i olika format och på alla enheter. Cafeyn har över 2,5 miljoner användare i Frankrike, Belgien, Nederländerna, Storbritannien, Luxemburg, Italien, Kanada, Irland och USA. Gruppen, som till största delen ägs av familjen Assuied, har också etablerat samarbeten med mer än 500 förlag och innehållsleverantörer världen över, vilket ger tillgång till nästan 2 000 dagstidningar, magasin, nyhetsflöden och innehåll från varumärken som Paris Match, Libération, Elle, Time Magazine, Newsweek, The Guardian, The Independent, Vrij Nederland, De Groene Amsterdammer och LINDA. Sedan 2006 har företaget uppvisat stark tillväxt, både organiskt och genom förvärv av företag som miLibris (FR), Blendle (NL) och nyligen Kidjo (US). Med kontor i Paris, London, Tanger, Montreal och Utrecht sysselsätts över 150 personer. Förutom sin B2C-verksamhet distribueras tjänsten genom flera långsiktiga partnerskap såsom Albert Heijn, Bouygues Telecom, Free, O2, SFR, Tango, Telus och Vodafone. Plattformen tillför ständigt nya funktioner som ljud och samlingar för att erbjuda den bästa användarupplevelsen. Sedan 2020 ägs koncernen av Marion Assuied och fonden Bregal Milstone. För mer information, besök cafeyn.co