Readly lanserar ikoniska retro-magasin i samarbete med F1-stjärnan Jenson Button och Motor Sport magazine

Readly, den europeiska marknadsledaren inom digitala magasin och tidningar, inleder ett spännande samarbete med världens äldsta motorsportmagasin, Motor Sport magazine, och den tidigare brittiska världsmästaren inom Formel 1, Jenson Button. Jenson Button har, exklusivt för Readly, kurerat en magasinkollektion bestående av höjdpunkter från hans egna karriär, motorsportlopp som inspirerat honom samt format sporten under de senaste 100 åren. Från och med idag finns retro-magasinkollektionen, bestående av sex utgåvor, tillgänglig för Readlys samtliga användare i appen.

Lanseringen av Jenson Buttons kollektion är startskottet på Readlys nya satsning ‘Readly Retros’. Under Readly Retros flagg kommer magasinappen under året att fortsätta återpublicera ikoniska retro nummer av Motor Sport magazine, från det allra första numret 1924 fram tills idag. Motor Sport är det äldsta motorsportmagasinet i världen och ett av de mest välkända.

- Tidningen Motor Sport är världens ledande oberoende röst inom motorsport. Med en 96-årig historia av rapportering kring sporten, tar vi nu vår distinkta röst till fler digitala kanaler. Samarbetet med Readly och Readly Retros gör att vi kan använda vårt redan digitaliserade arkiv för att ytterligare öka vår digitala närvaro. Detta är början på en spännande resa för oss på Motor Sport, säger Zamir Walimohamed, Head of Digital, Motor Sport magazine.

Readly Retros är en ny satsning från Readly med ambitionen att göra nostalgiskt innehåll och historiska utgåvor tillgängliga digitalt. Redan idag läser så många som 20 procent av Readly-användarna äldre utgåvor och det finns en ökande efterfrågan att kunna blicka tillbaka i tiden och läsa äldre innehåll.

- Att lansera Readly Retros är en milstolpe för oss, personligen älskar jag att gå tillbaka i arkivet och läsa gamla utgåvor för inspiration och nostalgiska stunder. Och jag är inte ensam, nästan en femtedel av våra användare läser äldre utgåvor och jag är säker på att vårt nya retro-innehåll kommer att vara ett välkommet tillskott för många läsare. För utgivare är det ett smart sätt att återaktivera äldre innehåll och driva fler läsare till sina magasin i appen. Detta är bara början och vi vill välkomna fler förlag att gå med i vår nya satsning på retro utgåvor, säger Daniel Hamrin, Nordic Content Lead på Readly.

Motorsport växer i popularitet. Tack vare bland annat Netflix serien 'Drive to Survive' och officiella Formel 1 Esport-evenemang ökar intresset för motorsport. Branschanalys-företaget Nielsen Sports beräknar att F1 kommer att ha otroliga en miljard fans år 2022. Att läsa motorsportmagasin ökar också. Från januari till maj i år ökade läsningen på Readly inom kategorin Bilar & Motor med hela 23 procent jämfört med samma period förra året. Kategorin är till stor del mansdominerad och 62 procent av läsarna är mellan 40-70 år.

I Sverige är de tio mest lästa tidningarna inom kategorin Bilar & Motor på Readly:
1. Vi Bilägare
2. Auto Motor & Sport
3. Husbil & Husvagn
4. Elbilen
5. Allt om Husvagn & Camping
6. ReCHarge by Auto Motor & Sports
7. Klassiker
8. Auto Motor & Sport Readly Exclusive
9. Classic Motor
10. Bilsport

Jenson Buttons kurerade magasinkollektion innehåller följande utgåvor:

• Italiens Grand Prix år 1971 från Motor Sports oktober-utgåva samma år
  • Europas Grand Prix år 1993 från Motor Sports maj-utgåva i samma år
  • Monacos Grand Prix år 2009 från Motor Sports oktober-utgåva år 2019
  • Brawn GP år 2009 från Motor Sports december utgåva samma år
  • Kanadas Grand Prix år 2011 från Motor Sports februari-utgåva år 2012
  • World Endurance Championship, WEC Silverstone år 2015 från Motor Sports juni-utgåva samma år

Magasinkollektionen finns tillgänglig i Readly-appen från och med den 22 juni. För mer information, besök: https://us.readly.com/motorsport21

Högupplösta bilder finns för nedladdning här.

För mer information:
Amelie Argenti, PR Manager
amelie.argenti@readly.com
+46 733 92 42 63

Readly är en digital prenumerationstjänst som ger användare obegränsad tillgång till 5000 nationella och internationella magasin - allt i en app. Bolaget, som grundades av Joel Wikell i Växjö 2012, är idag en ledande aktör inom digitala magasinprenumerationer i Europa med användare på 50 marknader. I samarbete med 900 förlag över hela världen digitaliserar Readly magasinindustrin. Vårt syfte är ta magasinens magi in i framtiden så att kvalitativt innehåll förblir något som upptäcks och lever vidare. Under 2020 distribuerade Readly cirka 140 000 utgåvor av magasin och tidningar som har lästs 99 miljoner gånger. www.readly.com