Readly lanserar nytt varumärkeskoncept under sommarkampanj

'Vilken typ av läsare är du?' är temat för magasin-och tidningsappen Readlys nya varumärkeskampanj som pågår under sommaren. Kampanjen lyfter fram läsarnas mångfald och uppmuntrar människor att utforska sina intressen hos Readly och hitta nya favorittidningar under semestern.

Kampanjen 'Vilken typ av läsare är du?' handlar om passionen för läsning och det stora utbudet av ämnen och titlar som engagerar olika läsargrupper. Användarinsikter visar att 78 procent av de svenska prenumeranterna identifierar sig som hängivna läsare och 85 procent säger att de kan tillgodose sina intressen genom tillgången till Readlys 7700 titlar.

- Den här kampanjen utgår från våra läsare och handlar om att uppmärksamma värdet av kvalitetsjournalistik från de 1200 förlagen på Readly. Vi vill uppmuntra människor att fortsätta finna glädjen i just läsandet. Vår användarundersökning visar därtill att de som anser sig vara “en läsare” är mer benägen att vilja stödja kvalitetsjournalistik. Det vill vi ta fasta på, säger Marie-Sophie von Bibra, marknadschef på Readly.

Readly har använt AI för att producera ett brett utbud av högkvalitativa kampanjbilder som är skräddarsydda för läsarnas olika intressen, allt från bilar och teknik till hälsa och trädgårdsarbete. Detta säkerställer en konsekvent visuell stil och möjliggör kontextuella annonser som är svåra att framställa med fotograferingar eller bildbanker.

Den nya varumärkeskampanjen kommer att inkludera omfattande annonsering över flera kanaler såsom DOOH på Arlanda flygplats, en printkampanj i dagstidningarna, såväl som kommersiella partnerskap, podcast samarbeten och annonser i digitala kanaler.

Enligt Readlys senaste Yougov-undersökning uppger 28 procent av svenska folket att de tycker om att läsa böcker och tidningar under sin sommarsemester och 56 procent säger att de läser mer under semestern än i vardagen.

Tidpunkten och kanalvalen utgår från datadrivna insikter kring exempelvis positiva unit economics. Vi har analyserat var vi har den högsta konverteringsgraden och kombinerat det med geodata och säsongstrender. Det utgör grunden för vilka städer vi är synliga i, val av annonsplaceringar och knutna partnerskap. Vår globala varumärkes- och annonsstrategi handlar om att på så vis att genomföra tester i olika marknader för att skapa case och sedan skala upp på olika marknader, säger Marie-Sophie von Bibra, på Readly.

Utöver det kommer Readly använda influencer marketing och user-generated content på plattformar som Facebook, Instagram, och TikTok för att engagera en bredare målgrupp. Den svenska kampanjen, som är en del av en storskalig internationell aktivering i exempelvis Tyskland och Storbritannien, börjar den 13 juni och kommer att pågå under flera veckor.

Undersökningen från Yougov genomfördes under perioden 23-29 april 2024 och besvarades av 15000 respondenter i Sverige, Storbritannien och Tyskland.

För mer information: Amelie Argenti, Marketing Manager Sverige, amelie.argenti@readly.com
+46 733 92 42 63.

Readly är marknadsledande i Europa inom kategorin digitala magasin. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger kunderna obegränsad tillgång till 7 700 nationella och internationella magasin – allt i en app och till en fast månadskostnad. Readly har prenumeranter i 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 olika språk. I samarbete med 1200 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av dagstidningar och magasin. Under 2023 uppgick omsättningen till 677 MSEK. Readlys aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, besök  https://corporate.readly.com