Readly rapporterar ett justerat rörelseresultat på 14,4 miljoner SEK

Readly International AB (publ) rapporterar ett tredje kvartal med ett justerat rörelseresultat på 14,4 miljoner kronor (-2,5), motsvarande en justerad rörelsemarginal på 8,0 procent (-1,5), samt ett positivt kassaflöde om 8,0 miljoner kronor (-6,5). Justerat för moms, valutaeffekter och avyttringar var intäktstillväxten 19,0 procent. Under samma period steg ARPU till 145 SEK (120). Till följd av avyttringen av Readly France SA minskade antalet fullt betalande prenumeranter med 9,7 procent till 415 771 (460 686) jämfört med förra året. Motsvarande siffra jämfört med föregående kvartal var -1,7 procent. Bruttoresultatet uppgick till 73,7 miljoner kronor (65,3), motsvarande en bruttomarginal på 40,8 procent (38,5). Den justerade EBITDA-marginalen var positiv för femte kvartalet i rad på rekordhöga 11,0 (7,1) procent.

– I det tredje kvartalet tog vi betydande steg mot robust lönsamhet med en justerad rörelsemarginal på 8 procent och ett starkt kassaflöde. Samtidigt fortsätter vi att rapportera en tvåsiffrig intäktstillväxt, från 17,6 procent i Q2 till 19,0 procent i Q3, justerat för moms, valutaeffekter och avyttringar. Arbetet framåt handlar om ett fortsatt fokus på att driva tillväxt genom investeringar i produktutveckling och marknadsföring. Dessa insatser är avgörande för att behålla vår starka position och leverera långsiktigt värde till våra prenumeranter och förlagspartners, säger Philip Lindqvist, vd och koncernchef på Readly.

1 juli - 30 september 2024

• Totala intäkterna uppgick till 180,5 (169,5) MSEK, motsvarande en ökning om 6,5 procent jämfört med tredje kvartalet 2023.
  • Antalet fullt betalande prenumeranter minskade med 9,7 procent till 415 771 (460 686) jämfört med föregående år. Justerat för avyttringar minskade antalet fullt betalande prenumeranter med 3,8 procent till 415 771 (432 111) jämfört med föregående år..
  • Bruttoresultatet ökade med 13,0 procent till 73,7 (65,3) MSEK, motsvarande en bruttomarginal om 40,8 (38,5) procent.
  • Täckningsgraden för perioden var 28,4 (28,2) procent.
  • Justerat rörelseresultat (EBITDA) före jämförelsestörande poster uppgick till 19,8 MSEK (12,0), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 11,0 (7.1) procent.
  • Justerat rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster uppgick till 14,4 MSEK (-2,5), motsvarande en justerad rörelsemarginal om 8,0 (-1,5) procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 13,2 MSEK (-3,6), motsvarande en rörelsemarginal om 7,3 (-2,1) procent.
  • Uppskjuten skattefordran på 93,3 MSEK hänförligt till förlustavdrag har aktiverats per den 30 september 2024.
  • Resultatet per aktie var 2,8 (-0,1) SEK, före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var 12,6 MSEK (3.7)

1 januari - 30 september 2024

• Totala intäkterna för perioden uppgick till MSEK 542,5 (492,6), en ökning med 10,1 procent jämfört med första nio månaderna 2023. Justerat för avyttringar uppgick totala intäkterna till MSEK 511,9 (442,1), en ökning med 15,8 procent jämfört med första nio månaderna 2023.
  • Antalet fullt betalande prenumeranter minskade med 9,7 procent till 415 771 (460 686) jämfört med föregående år. Justerat för avyttringar minskade antalet fullt betalande prenumeranter med 0,6 procent till 415 771 (432 111) jämfört med föregående år..
  • Bruttoresultatet ökade med 18,0 procent till 217,3 MSEK (184,2), motsvarande en bruttomarginal på 40,1 procent (37,4).
  • Täckningsgraden för perioden var 28,6 procent (24,6).
  • Justerat rörelseresultat (EBITDA) före jämförelsestörande poster uppgick till 45,6 MSEK (1,5), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 8,4 procent (0,3).
  • Justerat rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster uppgick till 25,0 (-38,4) MSEK, motsvarande en justerad rörelsemarginal om 4,6 procent (-7,8).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 21,7 MSEK (-58,9), motsvarande en rörelsemarginal om 4,0 procent (-11,9).
  • Resultatet per aktie var 2,3 (-1,5) SEK, före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var 48.7 MSEK (-30,6)
  • Styrelsen föreslår till extra bolagsstämman att en utdelning på 1,75 SEK per aktie delas ut. Ytterligare information om den extra bolagsstämman kommer att ges inom kort i en separat kallelse.

Väsentliga händelser under perioden
Ranj Begley, Chief Content Officer och mångårig medlem i Readlys ledningsgrupp tillkännagav sin avgång från företaget och kommer att lämna bolaget senast i februari 2025. Det är ännu inte bestämt hur rollen kommer att ersättas.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
Den 18 oktober meddelade styrelsen beslutet att ta bort utdelningspolicyn och föreslå en extrautdelning på 1,75 SEK per aktie. Styrelsen avser att så snart möjligt kalla till en extra bolagsstämma.

Delårsredogörelsen finns tillgänglig för nedladdning på: https://corporate.readly.com/sv/investerare/finansiella-rapporter-och-presentationer/

För mer information vänligen kontakta:
Linnéa Aguero, Head of PR & Communications, +46 725 03 32 31, linnea.aguero@readly.com

Denna information utgör insiderinformation som Readly International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Readly är marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger kunderna obegränsad tillgång till 8 000 nationella och internationella magasin – allt i en app och till en fast månadskostnad. Readly har prenumeranter i 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 olika språk. I samarbete med 1 000 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av dagstidningar och magasin. Under 2023 uppgick omsättningen till 663 MSEK. Readlys aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser.  För mer information, besök https://corporate.readly.com