Readly rustar för expansion och tar in 130 miljoner kronor

Idag går Readly, den svenska digitala tidningstjänsten, ut med att företaget tar in en investeringsrunda om 130 miljoner kronor från brittiska Zouk Capital, Hermes GPE samt från befintliga aktieägare. Även brittiska TV-kanalen Channel 4s Commercial Growth Fund och Aggregate Media deltog i rundan. Investeringen kommer att stötta Readlys fortsatta expansion internationellt samt stärka upp befintliga marknader, som Sverige, Storbritannien och Tyskland.

Readly förändrar hur dagens läsare konsumerar tidskrifter digitalt. Att få fortsatt stöd från befintliga investerare samt välkomna nya partners ombord känns riktigt bra, säger Per Hellberg, VD på Readly. Den nya finansieringen gör det möjligt för oss att växa och nå en bredare publik på fler marknader, vilket tar oss ett steg närmare att bli den bästa och bredaste tidningstjänsten online. De senaste tre åren har vi sett en årlig fördubbling av antalet prenumeranter och vi ser samma positiva trend för 2017. Det känns tryggt att ha hittat ett format som fungerar och som våra läsare uppskattar, fortsätter Per Hellberg.

Readlys app för mobil och läsplatta ger läsaren obegränsad tillgång till tusentals tidningar och magasin digitalt via ett månatligt abonnemang, var som helst och när som helst. Användarstatistik visar att en tredjedel av Readlys användare läser tidningar varje dag och att antalet tidningar som konsumeras ökar markant, till allra största delen handlar det om helt ny tidningskonsumtion. I Sverige står digital läsning för ca 10 procent av svenska tidskrifters totalupplagor där Readly står för den absoluta merparten (enligt Tidningsstatistik).

Readly är redan idag marknadsledande i Europa vad gäller obegränsad digital distribution av tidningar, säger Nathan Medlock, General Partner på Zouk Capital. Globalt är konsumentmarknaden för tidningar värd nästan 35 miljarder Euro och Readly ligger i framkant av den digitala revolution som förvandlar detta område. Readly är en spännande investering som går bra ihop med vår expertis kring tillväxtbolag inom tech, avslutar Nathan Medlock.

Taggar: