Readly utökar sitt utbud av brittiska dagstidningar - fyra nya titlar från Reach plc

Readly, den europeiska marknadsledaren inom digitala magasin, utökar sitt utbud av brittiska dagstidningar genom dagens lansering av fyra nya titlar på plattformen. Det är förlaget Reach plc som breddar distributionen av sina digitala utgåvor av The Daily Express, Daily Mirror, Sunday Express och Sunday Mirror genom att tillgängliggöra dem för Readlys läsare, bland annat i Sverige.

Tillskottet av de fyra titlarna från Reach plc markerar den fortsatta expansionen inom kategorin dagstidningar hos Readly. Tidigare i år anslöt sig även det brittiska förlaget ESI Media till Readly med de ledande London-baserade dagstidningarna Evening Standard och The Independent.

De brittiska dagstidningarna når en global publik genom att de finns tillgängliga för läsare i Australien, Nya Zeeland, Tyskland, Österrike, Schweiz, Irland och Sverige.  Samarbetet med Readly innebär, förutom ökad räckvidd, även att förlaget får tillgång till data och insikter som genereras via Readly.

– Vi är mycket glada över att utvidga vårt befintliga partnerskap med Readly så att deras prenumeranter kan njuta av att läsa såväl the Mirror som the Express-titlarna globalt. Dessa varumärken har en enorm följarskara både i och utanför Storbritannien och vi tror att initiativet kommer bidra till ökad räckvidd för dessa mycket älskade och kända tidningar och presentera dem för en ny publik, säger Fergus McKenna, Content Sales Director på Reach plc.

– Vi är glada att välkomna fyra av Storbritanniens mest populära dagstidningar. I en tid då alltfler människor eftersöker pålitliga nyheter och kvalitetsjournalistik är dagstidningar en viktig del av vårt växande innehåll. Det stärker vårt erbjudande eftersom prenumeranter kan få hela sitt läsbehov tillgodosett i en och samma app. Dessutom bidrar dagstidningar till att den dagliga användningen av vår tjänst ökar vilket driver ökad lästid för magasinen i vårt utbud, säger Ranj Begley, Chief Content Officer på Readly. Vidare ger vår växande databas av 30 miljarder datapunkter publicisterna en djupare förståelse för läsarnas beteende och gör det möjligt för förlagen att bli mer datadrivna i sina tillvägagångssätt att maximera läsekretsen och utveckla sin affär.

Utöver de fyra dagstidningarna från Reach plc har Readly också välkomnat de brittiska magasinen Country Life, Horse & Hound, Wallpaper och Decanter, från förlaget Future magazines, tillbaka på plattformen efter en viss tids uppehåll. Tidigare i oktober tillkännagav Readly och Sveriges största kvällstidning Aftonbladet, ägd av Schibsted Media Group, ett utökat förlagssamarbete som innebär att Readlys prenumeranter kan läsa Aftonbladet och Sportbladet. Sedan tidigare finns sex titlar samt helgbilagor från Aftonbladet på Readlys plattform.

Linnéa Aguero, PR och kommunikationschef
+ 46 725  03 32 31

Reach plc Press office
+ 44 (0) 20 7293 2609, communications@reachplc.com

Readly är marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger kunderna obegränsad tillgång till närmare 5 000 nationella och internationella magasin – allt i en app och till en fast månadskostnad. Readly har prenumeranter i mer än 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 olika språk. I samarbete med 800 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av magasinindustrin. Under 2019 uppgick omsättningen till 265 MSEK. Sedan september 2020 är Readlys aktie noterad på Nasdaq Stockholm Midcap. För mer information, besök gärna https://corporate.readly.com

Om Reach plc
Reach plc är den största kommersiella nationella och regionala nyhetsutgivaren i Storbritannien, med över 150 nationella och regionala varumärken inklusive the Mirror, Express, Star, OK !, New !, Daily Record, Manchester Evening News, Liverpool Echo, WalesOnline, MyLondon och BelfastLive. I december 2019 sålde Reach 40 miljoner tidningar och nådde en digital publik på över 40 miljoner människor i Storbritannien.
www.reachplc.com