Readlys satsning fortsätter – Swedbank Robur går in med kapital

Idag står det klart att Readly, den globala prenumerationstjänsten för digitala magasin, tar in ytterligare kapital. Tillsammans går Swedbank Robur Ny Teknik och Zouk Capital in med 100 miljoner kronor.

I en ny investeringsrunda kliver Swedbank Roburs fond, Ny Teknik, in med 60 miljoner kronor. De befintliga investerarna, Zouk Capital skjuter till ytterligare 40 miljoner kronor, samtidigt som man även öppnar upp möjligheten för befintliga aktieägare att öka sitt innehav.

”Det är väldigt roligt att en institutionell investerare med ett så högt anseende som Swedbank Robur ser samma potential i Readly som vi gör. Det visar att vi har lyckats skapa förtroende för affärsmodellen, teamet och marknaden. Med ytterligare en stark ägare i ryggen är vi rustade att fortsätta vår expansion.”, säger Jörgen Gullbrandson, VD på Readly.

Tillskottet blir en viktig del i visionen att digitalisera magasinsbranschen och säkra fortsatt tillväxt i såväl nya som existerande marknader. Readly lanserades under sommaren i Schweiz, som blev den sjunde globala marknaden, och fler länder står på kö.

”Svenskt näringsliv boxas i en tydligt högre viktklass när det gäller digitala konsumenttjänster för en global marknad. Spotify omformade musikbranschen och Storytel gör detsamma inom ljudböcker. Readly är den spelare som har bäst förutsättningar att driva på magasinbranschens förändring. Vi är mycket glada att kunna investera i Readly och stödja bolaget i deras strävan att ta över världen” säger Erik Sprinchorn, Fondförvaltare på Swedbank Robur.

Konsumtionen av digitala magasin växer årligen med 80 %, och totalt lästes över 13 miljoner magasin under föregående år. Globalt omsätter magasinsindustrin 70 miljarder euro, en omsättning 5 gånger större än musikindustrin. Idag representerar digitala magasin 6,5 % av den totala omsättningen, en andel som förväntas att öka.

Taggar: