Amerikanskt energiföretag väljer elektronisk fakturahantering från ReadSoft

Ett amerikanskt energiföretag väljer att koppla ihop sitt SAP-affärssystem med ReadSofts lösning för automatisk läsning av 150 000 pappersfakturor årligen. Energiföretaget förser 2,4 miljoner kunder med el och gas i flera amerikanska stater. Ordervärdet uppgår initialt till drygt en miljon kronor.

En amerikansk partner till ReadSoft hade under ett flertal år mikrofilmat kundens leverantörsfakturor men uppmanade kunden att ta steget över till dokumentautomation från ReadSoft. Nyttan stod snart klart för energiföretaget som snabbt kunde tjäna in investeringen i effektiviserad fakturaprocess och kostnadsbesparingar. Programvaran, ReadSoft DOCUMENTS for Invoices, integreras med affärssystemet från SAP och IXOS arkivlösning för lagring och snabb åtkomst av de digitaliserade fakturorna. Eftersom ReadSoft sedan länge är partner med både SAP och IXOS var implementeringen av det nya systemet en enkel match. - Vår lösning valdes i slutändan främst för att vi har marknadens bästa fakturalösning med SAP- certifiering. Vår långa referenslista av SAP-kunder var avgörande för företagets beslut att satsa på ReadSoft, säger ReadSofts VD Jan Andersson. Kundens tidigare kostsamma och krävande arbete med att manuellt läsa, förstå, kontrollera och betala fakturor gör att satsningen snabbt kan tjänas in. Direkt efter installationen kunde företaget reducera kostnaderna med 30 procent jämfört med tidigare manuellt arbete. Vad är ReadSoft DOCUMENTS for Invoices ? Med över tio års erfarenhet är ReadSofts teknik för elektronisk fakturahantering marknadens mest kraftfulla och valda lösning. Med manuell hantering av fakturor uppgår kostnaden till mellan 100 och 300 kronor i arbetskostnad. ReadSoft DOCUMENTS for Invoices frigör användaren från det manuella arbetet och sänker kostnaden för fakturahantering högst avsevärt. ReadSofts lösning erbjuder bred funktionalitet från datafångst till utbetalning och används idag av över 1000 företag världen över. Programvaran fångar och klassificerar alla fakturaformat, på papper eller elektroniskt. Lösning är skräddarsydd för enkel sammankoppling med ledande internationella affärssystem från exempelvis SAP och Oracle. ------------------------------------------------ För mer information kontakta --------------------------------------- ReadSoft AB Jan Andersson, VD ReadSoft Tel: 0708 – 37 66 00 eller Olof Engvall, Informationschef Tel: 0708 – 37 66 70 E-post: olof.engvall@readsoft.com Läs mer om ReadSoft på www.readsoft.se