Delårsrapport januari – september 2010

• Omsättningen för tredje kvartalet uppgick till 143,2 (143,3) Mkr
  • Rörelseresultatet EBITDA för tredje kvartalet blev 10,1 (3,0) Mkr
  • Resultat efter skatt per aktie för tredje kvartalet blev 0,10 (0,03) kr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för årets nio första månader blev 50,8 (72,2) Mkr

VD-kommentar:

”Vårt resultat fortsatte att utvecklas positivt under tredje kvartalet och vi hade en försäljningstillväxt på ungefär fem procent räknat i lokal valuta. Årets första nio månader visar på klart förbättrade marginaler och resultatnivåer jämfört med föregående år.

Våra marknader uppvisar överlag en positiv trend och det är glädjande att se att marknader som tidigare haft en svag utveckling nu visar bättre resultat. Tyskland, Spanien och England har gjort framsteg, men det är framförallt vårt dotterbolag i USA som gått starkast under kvartalet.

En viktig produktnyhet under kvartalet var att vi på bred front lanserade PROCESS DIRECTOR; vår nya lösning för att automatisera dokumentdrivna processer i affärssystemet SAP.

Vår bedömning är att marknaden fortsätter att förbättras och vi fokuserar nu helt på att utveckla vår affär, öka försäljningen och förbättra lönsamheten. Det fjärde kvartalet är normalt sett den starkaste perioden under året och vi är optimistiska inför våra möjligheter att ta ett positivt steg i riktning mot våra långsiktiga mål.”

Jan Andersson

Läs hela rapporten i bifogad PDF.

Jan Andersson, VD och koncernchef
Telefon: 042-490 21 34 alt. 0708-37 66 00
Telefon 042-490 21 98 alt. 0708-37 66 77
Jan Bertilsson, CFO
Telefon 042-490 21 43 alt. 0708-37 66 16
e-post: förnamn.efternamn@readsoft.com

ReadSoft är en världsledande leverantör av programvara för dokumentautomation. ReadSofts programvara gör det möjligt för företag att automatisera dokumentprocesser som fakturahantering, dokumentsortering, formulärhantering,e-fakturering mm. Resultaten är snabbare och billigare dokumenthantering samt ökad kontroll. ReadSoft är världens överlägset ledande aktör på automatisk fakturahantering. Sedan starten 1991 har ReadSoft växt till en världsledande koncern med verksamhet i 16 länder på fem kontinenter, och med ett omfattande nätverk av globala och lokala partner. Huvudkontoret finns i Helsingborg och bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange Small Cap lista. För mer information, besök www.readsoft.se.