Internationellt kemiföretag investerar över 5 miljoner kronor i lösning från ReadSoft

ReadSoft har fått en order värd drygt 5 miljoner kronor från en stor fransk kemikoncern. Lösningen från ReadSoft, som ska integreras med det SAP-system som för tillfället implementeras i koncernen, kommer att automatisera och optimera fakturahanteringen för bolaget. Initialt gäller avtalet hanteringen av ca 170 000 fakturor årligen vid företagets amerikanska verksamhet. Lösningen kommer att tas i drift under andra kvartalet 2008.

Den franska kunden, som i nuläget önskar vara anonym, är leverantör till betydande företag inom till exempel bil-, däck-, elektronik-, hemelektronik-, parfym-, hälso- och skönhetsindustrin. Koncernen har ca 16 000 anställda i USA, Europa, Asien och Sydamerika och omsatte ca 45 miljarder kronor under 2006.

Att hantera fakturor och andra dokument manuellt kräver mycket tid och resurser. Så i samband med att denna franska koncern implementerade ett affärssystem från SAP, bestämde man sig för att effektivisera sina fakturaprocesser med hjälp av ReadSofts lösning. Investeringen medför betydande fördelar, såsom högre kvalitet på informationen och förbättrad säkerhet - för att inte nämna möjligheten för personalen att ägna sig åt andra arbetsuppgifter! För att behålla en ledande position på marknaden krävs den senaste teknologin, och det är precis vad man nu får med elektronisk fakturahantering från ReadSoft.

Den nya, automatiserade arbetsprocessen kommer att tas i drift under andra kvartalet 2008, och om allt går enligt plan kommer lösningen sedan att implementeras även i övriga delar av koncernen.

- Vår lösning är perfekt anpassad till SAP:s affärssystem och tillgodoser multinationella företags strikta krav gällande fakturahantering och betalning, säger ReadSofts VD Jan Andersson. Vi är väldigt glada att den här kunden, såväl som andra ledande franska företag, har valt ReadSofts lösning. Jag är övertygad om att den kommer att göra dem ännu mer effektiva.

Om ReadSoft DOCUMENTS for Invoices

Mer än tio års erfarenhet av elektronisk fakturahantering har lett fram till marknadens mest kraftfulla och, med drygt 2000 kunder, överlägset mest använda system. För i stort sett alla verksamheter är ReadSoft DOCUMENTS for Invoices en mycket lönsam investering. Fullt genomförd elektronisk fakturahantering sänker kostnaden med mellan 25 och 50 procent, samtidigt blir processen snabbare och kvalificerad personal kan ägna sin tid åt mer krävande uppgifter. ReadSoft DOCUMENTS for Invoices fångar, läser och klassificerar alla inkommande format, på papper eller elektroniskt.Lösning är skräddarsydd för enkel sammankoppling med ledande internationella affärssystem och certifierad för både SAP och Oracle

För mer information kontakta:

Jan Andersson, VD ReadSoft

Tel: 0708 - 37 66 00 eller

Jonna Opitz, Informationschef

E-post:jonna.opitz@readsoft.com

ReadSoftär en världsledande leverantör av programvara för dokumentautomation. Företaget utvecklar och marknadsför en komplett programvaruplattform för dokumentautomation under namnet ReadSoft DOCUMENTS. Visionen är att befria företag världen över från manuell hantering av dokument. Sedan starten 1991 har ReadSoft utvecklats till en världsomspännande koncern med verksamhet i 15 länder i Europa, Nord- och Sydamerika och Australien samt ett stort antal lokala och globala samarbetspartners. Huvudkontoret finns i Helsingborg och koncernens huvudenheter för forskning och utveckling finns i Stockholm och Helsingborg. ReadSoft är sedan 1999 noterat på Stockholmsbörsen.

Läs mer om ReadSoft på www.readsoft.se