Kontanterbjudande från Hyland Software UK

Hyland Software UK Ltd. (”Hyland UK”), ett bolag kontrollerat av Hyland Software, Inc. (”Hyland”), har idag den 18 juni 2014 offentliggjort ett kontanterbjudande till aktieägarna i ReadSoft AB (publ) (”Readsoft”) att överlåta samtliga aktier i ReadSoft till Hyland UK till ett pris om 42,86 kronor kontant för varje aktie i ReadSoft (”Erbjudandet”).

Hyland UK har angett att en erbjudandehandling kommer att offentliggöras kort före inledningen av acceptfristen omkring den 11 juli 2014. Vidare har Hyland UK angett att acceptfristen förväntas avslutas omkring den 5 september 2014.

Av Hyland UK:s pressmeddelande framgår att aktieägare i ReadSoft, som tillsammans innehar sammanlagt 934 254 B-aktier, motsvarande cirka 3,1 procent av samtliga utestående aktier i ReadSoft, har enligt avtal med Hyland UK förbundit sig att villkorslöst och oåterkalleligen acceptera Erbjudandet.

Styrelsen i ReadSoft avser att senast två veckor före acceptfristens utgång återkomma med sin uppfattning om Erbjudandet och skälen för denna uppfattning.

Den 6 maj 2014 lämnade Lexmark International Technology, S.A. (”Lexmark International Technology”), ett bolag kontrollerat av Lexmark International Inc, ett offentligt kontanterbjudande till aktieägarna i ReadSoft om 40,05 kronor per aktie. Acceptfristen för Lexmark International Technologys erbjudande inleddes fredagen den 23 maj 2014 och avslutas måndagen den 23 juni 2014.

Information om villkoren för Lexmark International Technologys erbjudande återfinns i den erbjudandehandling som Lexmark International Technology offentliggjorde den 21 maj 2014. Erbjudandehandlingen inkluderar även det transaktionsavtal som ingåtts mellan ReadSoft och Lexmark International Technology innefattande vissa bestämmelser rörande konkurrerande bud.

For ytterligare information, vänligen kontakta:
Göran E Larsson, styrelsens ordförande ReadSoft AB

Nås via Johan Holmqvist, Vice President Corporate Communications ReadSoft AB
E-post: johan.holmqvist@readsoft.com
Telefonnummer: 042 491 21 98 eller 0708 37 66 77

ReadSoft AB (publ)
Södra Kyrkogatan 4
252 23 Helsingborg, Sverige
Organisationsnummer: 556398-1066
Telefonnummer: 042 490 21 00
www.readsoft.com

Denna information är sådan som ReadSoft AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2014-06-18 kl 17:10.

Om ReadSoft. ReadSoft förenklar verksamheten för företag och organisationer av alla storlekar genom automatiserad hantering av fakturor, kundordrar, avtal och övriga inkommande dokument. Lösningarna för automatiserad dokumenthantering, installerad hos kund eller i molnet, öppnar möjligheter för såväl riktigt stora som mindre och medelstora företag att konkurrera och växa genom förbättrade relationer med kunder och leverantörer, ökad effektivitet och kontroll över administrativa processer. ReadSofts lösning för elektronisk fakturahantering och e-faktura är världens mest använda. Den är helt integrerad med ERP-system från SAP och Oracle, och även flertalet ledande attest- och affärssystem. Sedan starten 1991 har företaget vuxit till en världsomspännande grupp, som erbjuder branschexpertis och support i 17 länder genom egna dotterbolag, och i fler än 70 andra genom sitt nätverk av lokala och globala parters. ReadSofts huvudkontor ligger i Helsingborg, och aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap-listan. För mer information, besök www.readsoft.se.