Posten Norge väljer ReadSoft för att hantera över 2 miljoner fakturor om året

En av Norges största servicebyråer, Posten Norge (division Post- och Informationslogistik) investerar nu fullt ut i ReadSofts programvara för elektronisk fakturahantering. Företaget köper programvaran för att hantera över två miljoner fakturor om året i sin servicebyråverksamhet. Ordern, som är värd ca 2 miljoner kronor för ReadSoft, är den volymmässigt största ReadSoft hittills gjort i Norge inom elektronisk fakturahantering.

Posten Norge är ett av Norges största företag med verksamhet över hela landet. Koncernen omsatte ca 20 miljarder norska kronor 2005 och har drygt 20 000 anställda. Posten Norge strävar mot att utveckla verksamheten till att bli ett ledande kommunikations- och logistikföretag i Norden. Som ett led i sin strävan att erbjuda högklassig service har Posten Informationslogistik sedan ett antal år använt ReadSoft DOCUMENTS for Invoices inom den serviceverksamhet som redan idag hanterar fakturor för många norska företag.

- För oss är det viktig att effektivt hantera processer åt befintliga och nya kunder i Norge. Med den kompetens vi har upparbetat kring ReadSoft DOCUMENTS for Invoices känns den här 100-procentiga satsningen på lösningen helt rätt. Systemet installeras vid vårt "skanningscenter" där programvaran redan idag automatiskt tolkar stora volymer av leverantörsfakturor åt våra uppdragsgivare. Här tar vi emot såväl pappersfakturor som elektroniska flöden i till exempel XML och EDI-format, säger produktchef Morten Sæterhaug vid Post- och Informationslogistik.

- Detta är en viktig affär för oss i Norge. Förutom att det stärker vår ställning som den ledande leverantören av fakturahanteringslösningar när en så viktig spelare som Posten Norge väljer att helt och hållet satsa på vår programvara, är det dessutom volymmässigt den största affären inom elektronisk fakturahantering som vi hittills gjort i Norge, säger ReadSofts VD Jan Andersson. Norge fortsätter att vara en god marknad för våra produkter vilket naturligtvis är mycket glädjande.

Om ReadSoft DOCUMENTS for Invoices
Mer än tio års erfarenhet av elektronisk fakturahantering har lett fram till marknadens mest kraftfulla och, med drygt 2000 kunder, överlägset mest använda system. För i stort sett alla verksamheter är ReadSoft DOCUMENTS for Invoices en mycket lönsam investering. Fullt genomförd elektronisk fakturahantering sänker kostnaden med mellan 25 och 50 procent, samtidigt blir processen snabbare och kvalificerad personal kan ägna sin tid åt mer krävande uppgifter. ReadSoft DOCUMENTS for Invoices fångar, läser och klassificerar alla inkommande format, på papper eller elektroniskt. Lösning är skräddarsydd för enkel sammankoppling med ledande internationella affärssystem och certifierad för både SAP och Oracle

För mer information kontakta:

ReadSoft AB
Jan Andersson, VD ReadSoft
Tel: 0708 - 37 66 00 eller
Jonna Opitz, Informationschef
E-post:jonna.opitz@readsoft.com

ReadSoftär en världsledande leverantör av programvara för dokumentautomation. Företaget utvecklar och marknadsför en komplett programvaruplattform för dokumentautomation under namnet ReadSoft DOCUMENTS. Visionen är att befria företag världen över från manuell hantering av dokument. Sedan starten 1991 har ReadSoft utvecklats till en världsomspännande koncern med elva dotterbolag i Europa, Nord- och Sydamerika och Australien samt ett stort antal lokala och globala samarbetspartners. Huvudkontoret finns i Helsingborg och koncernens huvudenheter för forskning och utveckling finns i Stockholm och Helsingborg. ReadSoft är sedan 1999 noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Läs mer om ReadSoft på www.readsoft.se