ReadSoft automatiserar fakturahanteringen för Schenker-Joyau i Frankrike

Schenker-Joyau, ett dotterbolag till tyska Schenker Group och ett av de ledande logistikbolagen i Frankrike, har beslutat sig för att automatisera fakturahanteringen. Målet är att förbättra administrationsprocesserna inom företagets SAP miljö. Schenker-Joyau har därför valt ReadSoft DOCUMENTS for Invoices för att processa de 240 000 fakturor som företaget årligen hanterar.

Schenker-Joyau är med sina 3 250 anställda och en omsättning på 336 miljoner Euro ett av Frankrikes största logistikföretag. Idag tas företagets samtliga fakturor emot vid huvudkontoret i Montaigu och skickas därefter runt mellan de 60 lokalkontoren och den centrala ekonomiavdelningen i ett manuellt flöde. En ny fransk lag, 2006-10, som trädde i kraft förra året har fastställt att fakturor skall betalas inom 30 dagar och överträdelser bestraffas med böter. Dessa krav är svåra att möta med ett manuellt handhavande.

- I och med att den här lagen trädde i kraft fick vi det incitament vi behövde för införa en automatiserad och tillförlitlig process som också kan öka produktiviteten, förklarar Bernard Scorvidere, IT-chef vid Schenker Joyau.

Efter att Schenker Joyau hade utvärderat de lösningar som fanns tillgängliga på marknaden valde man ReadSoft DOCUMENTS for Invoices.

- Kvalitet och prestanda på datafångsten har varit ett fundamentalt krav för oss. Lösningen kommer att hjälpa oss minska de manuella inslagen i vår fakturahantering, säger Bernard Scorvidere

Den nya automatiserade plattformen innebär också att man får större kontroll på hela inköpsprocessen eftersom fakturorna automatiskt kommer att matchas mot informationen i SAP på artikelnivå. Målet är att lösningen ska vara implementerad före halvårsskiftet 2007.

ReadSoft DOCUMENTS for Invoices

Mer än tio års erfarenhet av elektronisk fakturahantering har lett fram till marknadens mest kraftfulla och, med drygt 2000 kunder, överlägset mest använda system. För i stort sett alla verksamheter är ReadSoft DOCUMENTS for Invoices en mycket lönsam investering. Fullt genomförd elektronisk fakturahantering sänker kostnaden med mellan 25 och 50 procent, samtidigt blir processen snabbare och kvalificerad personal kan ägna sin tid åt mer krävande uppgifter. ReadSoft DOCUMENTS for Invoices fångar, läser och klassificerar alla inkommande format, på papper eller elektroniskt.Lösning är skräddarsydd för enkel sammankoppling med ledande internationella affärssystem och certifierad för både SAP och Oracle

Jan Andersson, VD ReadSoft

Tel:+46708376600 eller

Jonna Opitz, Informationschef

E-post:jonna.opitz@readsoft.com

ReadSoftär en världsledande leverantör av programvara för dokumentautomation. Företaget utvecklar och marknadsför en komplett programvaruplattform för dokumentautomation under namnet ReadSoft DOCUMENTS. Visionen är att befria företag världen över från manuell hantering av dokument. Sedan starten 1991 har ReadSoft utvecklats till en världsomspännande koncern med elva dotterbolag i Europa, Nord- och Sydamerika och Australien samt ett stort antal lokala och globala samarbetspartners. Huvudkontoret finns i Helsingborg och koncernens huvudenheter för forskning och utveckling finns i Stockholm och Helsingborg. ReadSoft är sedan 1999 noterat på Stockholmsbörsens O-lista.

Läs mer om ReadSoft på www.readsoft.se