• ReadSoft/

ReadSoft förvärvar danska ReadSoft Consit och intensifierar satsningen på Oracle-segmentet

Programvaruföretaget ReadSoft köper idag resterande 50 procent av utvecklingsbolaget ReadSoft Consit och blir därmed 100 procentig ägare av företaget. Med förvärvet får ReadSoft egna Oracle produkter och expertis för elektronisk dokumenthantering inom Oracles ekonomisystem E-Business Suite. Affären beräknas medföra en positiv påverkan på ReadSofts vinst per aktie från och med nästa år.

I februari 2005 förvärvade ReadSoft 50% av utvecklingsbolaget Consit Development (nu namnändrat till ReadSoft Consit) som då ingick som ett helägt dotterbolag i den danska konsultgruppen Consit. Nu köper ReadSoft resten av bolaget för att på egen hand exploatera den spännande Oracle marknaden.

- Oracle E-Business Suite är ett av världens ledande ERP system som används av över 20 000 företag framförallt i USA och Europa, säger Jan Andersson, VD för ReadSoft. Det är ett av våra viktigaste marknadssegment och nu skapar vi förutsättningar att helt i egen regi utveckla marknadsledande produkter för dokumenthantering inom Oracle E-Business Suite. Med förvärvet av ReadSoft Consit och vårt tidigare förvärv av ReadSoft Ebydos har vi nu etablerat gedigen kompetens och unika lösningar för världens två största affärssystem, Oracle och SAP. Det är strategiskt viktigt och ger oss unika förutsättningar att vidmakthålla och förstärka vår ställning som den ledande leverantören av lösningar för automatisk dokumenthantering inom dessa segment.

ReadSoft Consit omsatte DKR 5,3 miljoner under 2005 och har idag åtta anställda med fokus på utveckling av bolagets produkter. Bolagets VD Morten Godsk kommer även att fortsättningsvis att leda bolaget och han ser mycket positivt på sammangåendet:

- Både vårt företag och våra produkter har genomgått en fantastisk utveckling under tiden med ReadSoft. Genom att vi framöver kan agera som ett företag med enbart gemensamma intressen känner jag att möjligheterna för en marknadsoffensiv ökar betydligt. Det gör att jag med tillförsikt ser fram emot de närmaste åren.

ReadSoft betalar DKR 4 miljoner för de resterande aktierna i ReadSoft Consit, som därmed blir helägt av ReadSoft. Vidare övertar ReadSoft ett lån på DKR 1,6 miljoner som Consit lämnat till ReadSoft Consit.

ReadSoft AB

Jan Andersson, VD ReadSoft
Tel: 0708 – 37 66 00 eller
Jonna Opitz, Informationschef
Tel: 0708 – 37 86 68
E-post: jonna.opitz@readsoft.com

Läs mer om ReadSoft på www.readsoft.se

ReadSoft är en världsledande leverantör av programvara för dokumentautomation. Företaget utvecklar och marknadsför en komplett programvaruplattform för dokumentautomation under namnet ReadSoft DOCUMENTS. Visionen är att befria företag världen över från manuell hantering av dokument. Sedan starten 1991 har ReadSoft utvecklats till en världsomspännande koncern med elva dotterbolag i Europa, Nord- och Sydamerika och Australien samt ett stort antal lokala och globala samarbetspartners. Huvudkontoret finns i Helsingborg och koncernens huvudenheter för forskning och utveckling finns i Stockholm och Helsingborg. ReadSoft är sedan 1999 noterat på Stockholmsbörsens O-lista.