ReadSoft förvärvar Expert Systems och bygger ut sin snabbväxande molntjänst med ett nätverk för utbyte av e-fakturor och andra elektroniska dokument

ReadSoft, en globalt ledande leverantör av programvara för automatisering av dokumenthantering förvärvar det privatägda bolaget Expert Systems Development Svenska AB (Expert Systems), en leverantör av SaaS - lösningar (Software as a Service) för elektroniska affärer med ett av de ledande molnbaserade nätverken för utbyte av e-fakturor och andra elektroniska dokument i Sverige. Expert Systems har 27 anställda och är främst verksamt på den nordiska marknaden.

Bakgrund och anledningar till förvärvet

ReadSoft erbjuder marknadsledande lösningar för automatisering av dokumentprocesser. Bolaget är den i särklass ledande återförsäljaren av lösningar för automatisk fakturahantering globalt. Ambitionen är att dels växa organiskt, dels via förvärv av företag med kompletterande teknologi och distributionskraft inom områden som passar in i ReadSofts strategiska plan.

ReadSoft har redan idag en ledande position i branschen för automatisk fakturahantering både vad gäller installationer på plats hos kund eller via ReadSofts molntjänst ReadSoft Online. Förvärvet av Expert Systems gör att ReadSoft tar över en programvara med stor global potential som kommer att både stärka och utöka ReadSofts molnerbjudande och position som leverantör av elektroniska dokumentlösningar.

Expert Systems är en tongivande leverantör av molnbaserade tjänster för elektroniska affärer i Norden. Bolaget tillhandahåller användarvänliga och driftsäkra system för utbyte av e-fakturor och andra elektroniska dokument i ett nätverk för företag och dess leverantörer. Expert Systems har en bred kundbas med allt från småföretag till stora globala koncerner, samt stat och kommun. Expert Systems är aktiv medlem i flera e-affärsorganisationer, både nationella och internationella, och bidrar inom ramen för dessa organisationer med sin expertis för att etablera standarder och främja e-affärer.

Bland Expert Systems system och lösningar ingår Exder som är det mest använda systemet för EDI (Electronic Document Interchange) inom dagligvaruhandeln i Sverige med bland annat över 70 % av all artikelinformation för kunder som ICA, Coop och Axfood. Fakturaportalen gör det enkelt för företag att utbyta elektroniska fakturor och är ett av de framträdande nätverken i Norden. Expert Systems levererar bland annat system som används för hantering av elektroniska fakturor inom stat, kommun och landsting i Sverige.

- Förvärvet av Expert Systems är helt i linje med vår förvärvsstrategi och vi förvärvar en teknologi som är ett utmärkt komplement till vårt nuvarande molnerbjudande ReadSoft Online och som även kan kopplas mot vår INVOICES-lösning som installeras hos kunderna, säger Per Åkerberg, VD och koncernchef på ReadSoft. E-handel och elektroniskt informationsutbyte är en snabbt växande marknad med stora framtidsutsikter och vi identifierade tidigt det stora behov som finns och kommer att finnas i samband med utvecklingen och positioneringen av vår ledande lösning för automatisk fakturahantering på molnet, ReadSoft Online. Förvärvet av Expert Systems kommer att bredda vårt molnerbjudande och bygga återkommande intäkter som en stark bas för ökad lönsamhet för ReadSoft. Vårt gemensamma erbjudande kommer att ge våra befintliga och framtida kunder ett unikt värdeerbjudande i kombination med våra världsledande lösningar för dokumentautomation. Förvärvet ger därtill stora möjligheter för vår starka internationella säljorganisation att skapa merförsäljningsmöjligheter mot vår stora existerande kundbas och vi räknar med att snabbt kunna växa verksamheten, avslutar Per Åkerberg.

-ReadSoft passar Expert Systems perfekt med sina världsledande produkter och lösningar och globala distributionskraft, säger Christer Rygaard, VD på Expert Systems. Jag är väldigt entusiastisk över vår nya konstellation där Expert Systems kommer att utgöra ett starkt komplement till ReadSofts ledande automatiska fakturahanteringslösning i molnet, ReadSoft Online. Tillsammans kommer vi att utveckla och internationalisera ett unikt koncept och en ledande lösning för hantering av elektroniska dokument i molnet som kommer att gynna våra nuvarande samt blivande partners och kunder, avslutar Christer Rygaard.

Finansiella effekter och förvärvsvillkor

Expert Systems intäkter för 2012 uppgick till cirka 13 MSEK med ett mindre negativt rörelseresultat. Av Expert Systems intäkter är 80% återkommande intäkter. Expert Systems omsättning och resultat har anpassats till ReadSofts redovisningsprinciper inför bokslutet 2012. Detta har påverkat bolagets omsättning och resultat negativt med cirka 4 MSEK.

Den initiala köpeskillingen uppgår till 40 MSEK inklusive övertagna skulder. Vidare skall ReadSoft betala en tilläggsköpeskilling på maximalt 20 MSEK baserat på utfallet av EBITDA i Expert Systems under perioden maj 2013-april 2014.

Styrelsen bedömer att ersättningen som betalats för Expert Systems är balanserad och ReadSoft räknar med ett positivt bidrag till vinst per aktie och andra nyckeltal redan under 2013.

Affären beräknas att slutligt genomföras under maj månad.

Press/analytiker möte

ReadSofts ledning kommer att vara tillgängliga för frågor och svar den 7 maj då en telefonkonferens/audiocast kommer att hållas kl 10.00.

Telefonnummer och länk till telefonkonferensen/audiocasten:

Länk till webcast:       klicka här
Dag och tid:                tisdagen den 7 maj 2013, kl 10.00
Ring in på:                  +46 8 505 564 81 alt +44 203 364 5373

Vänligen ring in till konferensen ett par minuter före utsatt starttid för att underlätta att den startar på rätt tid.

Ni kan också följa presentationen via www.readsoft.se alt www.readsoft.com

Styrelsen för ReadSoft AB (publ)

Denna information är sådan som ReadSoft AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2013-05-07 kl 08:00.

Per Åkerberg, VD och koncernchef
Tel: 042 – 490 21 00
Johan Holmqvist, Vice President Corporate Communications
Jan Bertilsson, CFO