ReadSoft moderniserar folkräkningen i Laos

Programvaruföretaget ReadSoft har fått förtroendet att leverera system som ska räkna och sammanställa information kring Laos sex miljoner invånare. Projektet genomförs av Laos statistikmyndighet National Statistics Centre (NSC), i samverkan med Statistiska centralbyrån (SCB)/Statistics Sweden och ReadSofts lokala partner Datamation. För första gången i landets folkräkningshistoria används datorer för att skanna och tolka över 1.1 miljoner blanketter som hämtar in information om landets befolkning.

Under de senaste åren har SCB introducerat skanningsteknik i ett flertal folkräkningsprojekt världen över. Laos är det senaste i raden av projekt där ReadSofts programvara spelar en viktig roll i arbetet med att tolka och sammanställa data kring befolkningsstatistik. Exakt tio år efter den senaste folkräkningen i Laos, inleddes folkräkningen där hela 16 000 personer knackar dörr i landets 11 000 byar. Tjänstemännen bär hem 1.1 miljoner blanketter som därefter skannas av ReadSofts programvara ReadSoft DOCUMENTS for Forms, samma programvara som SCB använder sedan drygt tio år. – Genom att ta hjälp av programvara för att sammanställa ett omfattande folk-och bostadsräkningsprojekt som det i Laos kan man modernisera processen och på ett snabbt och tillförlitligt sätt få fram underlag för statistik. Vi har lång erfarenhet av ReadSofts lösningar, erfarenhet som vi låter våra kollegor runt om i världen ta del av, säger Dennis Österberg, systemutvecklare på Statistiska Centralbyrån/Statistics Sweden. Statistics Sweden (som är SCB:s internationella namn) är inte bara en av världens äldsta statistikbyråer, det är också en av de modernaste. Företaget är i frontlinjen när det gäller teknologi, metoder, kvalitet och tillförlitlighet. Konsulttjänsterna är efterfrågade, både av internationella organ, nationella statistikbyråer och fackministerier som i olika avseenden vill förbättra sin statistikproduktion. Vad är ReadSoft DOCUMENTS for Forms? Programvaran läser och förstår handskriven text, tryckt text, streckkod, matriser och även hela adresser. Bland en rad fördelar erbjuder automatisk datafångst mycket snabbare tolkning jämfört med hantering utförd manuellt. ------------------------------------------- För mer information kontakta: ---------------------------------------------------- ReadSoft AB Jan Andersson, VD Tel: 042 – 490 21 34 eller Olof Engvall, Informationschef Tel: 042 – 490 21 37 E-post: olof.engvall@readsoft.com