ReadSoft stärker sin position på marknaden för automatisering av datafångst och affärsprocesser genom förvärv av foxray

ReadSoft, som är världsledande inom lösningar för automatiserade dokumentprocesser, meddelade idag att man förvärvar det privatägda bolaget foxray AG, en ledande leverantör av plattformar och lösningar för automatisering av affärsprocesser. foxray har 40 anställda och är främst verksamma på den europeiska marknaden. Företagets intäkter för 2011 uppgick till cirka 7 MEUR och med ett positivt EBIT-resultat.

Bakgrund och anledningar till förvärvet

ReadSoft erbjuder marknadsledande lösningar för automatisering av dokumentprocesser. ReadSoft är den ledande leverantören av lösningar för automatisk fakturahantering globalt. Ambitionen är att dels växa organiskt och dels via förvärv av företag med kompletterande teknologi och distributionskanaler inom områden som passar in i ReadSofts strategiska plan.

foxrays huvudsakliga verksamhet går ut på att utveckla och marknadsföra sin programvaruserie xbound – en avancerad plattform för automatisering av affärsprocesser (Business Process Automation, BPA). Företagets huvudsakliga marknadsfokus har varit Europa och foxray har nyligen utökat i Asien. foxrays specialitet är företag med volymintensiv dokumentproduktion såsom banker, försäkringsbolag, statliga myndigheter, servicecenter och -byråer, samt outsourcingverksamheter. foxray är även en stark utmanare till generella BPO-lösningar (Business Process Outsourcing), särskilt när det gäller stora volymer.

xbound kommer nu att integreras med ReadSofts datafångstteknologi. Företagens sälj- och leveransorganisationer kommer att slås ihop och tillsammans blir resultatet ett betydande steg mot ett förstärkt teknologiskt ledarskap vilket avsevärt kommer att stärka konkurrenskraften och det globala marknadsledarskapet. Sammanslagningen medför även att ytterligare yrkesskickliga och kompetenta personer adderas till ReadSofts organisation. Därutöver förstärks säljkraften och målmarknaden utvidgas till att täcka mer generella lösningar för automatisering av affärsprocesser (BPAs).

-ReadSoft har som uttalat strategiskt mål att bolaget ska vara väl positionerat med vårt erbjudande för BPOs, samt att vi ska vara aktiva inom konsolideringen av vår marknad. Förvärvet av foxray är helt i linje med vår strategi och vi förvärvar en mycket stark teknologi och ett högst kompetent företag som på ett utmärkt sätt kommer att komplettera och utöka ReadSofts redan ledande lösningar, säger Per Åkerberg, VD och koncernchef på ReadSoft. Genom att kombinera vår DOCUMENTS-lösning med foxrays xbound-lösning kommer vi att ha ett mycket starkt datafångsterbjudande som säkrar vår position i toppen framöver. Vi kommer även att kunna erbjuda våra befintliga och framtida kunder en ännu starkare och mer heltäckande lösning som innehåller hela det omfång av funktionalitet som de behöver idag och i framtiden, avslutar Per Åkerberg.

-ReadSoft passar foxray perfekt med sina ledande produkter och lösningar för automatisering av dokumentprocesser, säger Ralf Göbel, CTO och co-leader av foxray. foxrays produkter och lösningar utgör ett starkt komplement till ReadSofts och tillsammans kommer våra kombinerade lösningar och resurser att gynna alla våra kunder, avslutar Ralf Göbel.

-foxray valde att bli en del av ReadSoft för att vi ser dem som marknadsledande i branschen. Genom att gå ihop med en större internationell organisation som ReadSoft, med större ekonomiska resurser och en global räckvidd, är vi övertygade om att vi kommer att uppnå gemensamma framgångar för våra kunder och partners, och sist men inte minst för foxray, menar Torsten Malchow, CSO och co-leader av foxray.

Finansiella effekter och finansiella villkor

Den initiala köpeskillingen, inklusive övertagna skulder, uppgår till cirka 7,85 MEUR, varav ett belopp om motsvarande 0,65 MEUR skall betalas genom överlåtelse av egna ReadSoft-aktier av serie B till två av foxrays grundare Ralf Göbel och Torsten Malchow, som båda kommer att kvarstå som anställda i foxray efter förvärvet. Det antal aktier som skall erläggas kommer att baseras på en volymviktad genomsnittskurs för ReadSofts B-aktie under fem dagar före tillträdesdagen, som beräknas vara den 28 februari 2012. Dessa aktier avses överlåtas genom beslut av styrelsen på tillträdesdagen med stöd av bemyndigande till styrelsen från årsstämman 2011. Utöver den initiala köpeskillingen skall ReadSoft betala en tilläggsköpeskilling baserat på försäljningen av produkten xbound under 2012-2014. Tilläggsköpeskillingen kan uppgå till maximalt 3,3 MEUR.

ReadSofts styrelse bedömer att ersättningen som betalas för foxray är balanserad och ReadSoft räknar med ett positivt bidrag till vinst per aktie redan under 2012.

Press/analytiker möte

ReadSofts ledning kommer att vara tillgänglig för frågor och svar den 15 februari. En telefonkonferens/audiocast kommer att hållas den 16 februari kl 09.00 i samband med presentationen av ReadSofts Bokslutskommuniké 2011.

Telefonnummer och länk till telefonkonferensen/audiocasten:

Länk till webcast:       klicka här
Dag och tid:                torsdagen den 16 februari 2012, kl 09.00
Ring in på:                  +46 (0)8 505 598 12 alt. +44 (0) 207 108 6303

Vänligen ring in till konferensen ett par minuter före utsatt starttid för att underlätta att den startar på rätt tid.

Ni kan också följa presentationen via www.readsoft.se alt www.readsoft.com.

Styrelsen för ReadSoft AB (publ)

Denna information är sådan som ReadSoft AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2012-02-15 kl 08:00.

Per Åkerberg, VD och koncernchef
Tel: 042 – 490 21 00
Email: per.akerberg@readsoft.com
Tel: 042 - 490 21 98, alt. 0708 - 37 66 77

fakturahantering, dokumentsortering, formulärhantering,e-fakturering mm. Resultaten är snabbare och billigare dokumenthantering samt ökad kontroll. ReadSoft är världens överlägset ledande aktör på automatisk fakturahantering. Sedan starten 1991 har ReadSoft växt till en världsledande koncern med verksamhet i 16 länder på fem kontinenter, och med ett omfattande nätverk av globala och lokala partner. Huvudkontoret finns i Helsingborg och bolaget är noterat på NASDAQ OMX Stockholms Small Cap lista. För mer information, besök www.readsoft.se.