ReadSoft tecknar avtal värt 14,1 MSEK med ledande resekoncern

En av Europas största resekoncerner har valt ReadSofts lösningar för att automatisera hela sin finansiella dokumenthantering i SAP. Affären är initialt värd 14,1 MSEK och avtalet undertecknades under det andra kvartalet 2014.

Kundens organisation spänner över flera olika företag, länder och processer vilket medför en komplicerad och svårhanterad finansiell hanteringsstruktur. Bolaget hanterar årligen miljontals fakturor, dokument och remitteringar och det var därför ytterst viktigt för dem att välja en erfaren partner som kan hantera multipla processer med en komplett finansiell och SAP-certifierad automationslösning. ReadSofts lösning gör att flera viktiga finansiella processer i SAP nu blir automatiserade och lösningen hanterar också den övergripande kontrollen av kundens masterdata.

Affären, som är en av de största i ReadSofts historia och den hittills största under 2014, omfattar licenser, tjänster och underhåll. ReadSoft valdes, i den starkt konkurrensutsatta urvalsprocessen, inte enbart tack vare dess ledande automationslösning utan även för sin sammansvetsade internationella konsultverksamhet. ReadSofts konsulter bidrar med sakkunskap och säkerhet att lösningen är den rätta för kunden både nu och framöver.

-Denna affär visar på ReadSofts styrka i automatisering av affärsprocesser i SAP, säger Per Åkerberg, VD och koncernchef för ReadSoft. Kunden har utnyttjat ReadSofts strategiska vision att stora organisationer ska maximera sin avkastning på sin investering genom att automatisera sina finansiella affärsprocesser.

-Den internationella aspekten av ReadSofts lösningar och våra erfarna konsulter var avgörande för kundens val, säger Simon Shorthose, VD för ReadSoft UK. Att ha bra programvara är bara en bit av pusslet, det är lika viktigt att man har kunniga människor och en pålitlig affärspartner.

Som framgår av denna pressrelease, är ReadSofts motpart inte nämnd vid namn. Detta beror på att ReadSofts motpart har begärt att vara anonym. Denna information är sådan som ReadSoft AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2014-06-10 kl 09:00.

Johan Holmqvist, Vice President Corporate Communications

Om ReadSoft. ReadSoft förenklar verksamheten för företag och organisationer av alla storlekar genom automatiserad hantering av fakturor, kundordrar, avtal och övriga inkommande dokument. Lösningarna för automatiserad dokumenthantering, installerad hos kund eller i molnet, öppnar möjligheter för såväl riktigt stora som mindre och medelstora företag att konkurrera och växa genom förbättrade relationer med kunder och leverantörer, ökad effektivitet och kontroll över administrativa processer. ReadSofts lösning för elektronisk fakturahantering och e-faktura är världens mest använda. Den är helt integrerad med ERP-system från SAP och Oracle, och även flertalet ledande attest- och affärssystem. Sedan starten 1991 har företaget vuxit till en världsomspännande grupp, som erbjuder branschexpertis och support i 17 länder genom egna dotterbolag, och i fler än 70 andra genom sitt nätverk av lokala och globala parters. ReadSofts huvudkontor ligger i Helsingborg, och aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap-listan. För mer information, besök www.readsoft.se.