ReadSoft vinner sin första större order i Sydafrika värd ca 3,3 miljoner kronor

En intern service- och supportorganisation inom en av de större regionerna i Sydafrika har valt att investera i programvara för elektronisk fakturahantering från ReadSoft. Avtalet gäller hanteringen av cirka en halv miljon fakturor årligen. Lösningen från ReadSoft kommer automatiskt att processa fakturorna och integrera informationen med företagets befintliga SAP-system. Värdet på affären är ca 3,3 miljoner kronor.

Kunden, som är ett så kallat Shared Service Centre, förser departementen inom en statlig myndighet med administrativ service inom områden som ekonomi, personal, inköp samt teknisk support och ansvarar därför också för hanteringen av statliga fakturor inom regionen. Det är ett av Sydafrikas största Shared Service Centers och första kunden i landet som implementerar den här typen av lösning från ReadSoft.

Efter att i flera år ha använt SAPs affärssystem ville den här organisationen förbättra sin fakturahanteringsprocess genom att bygga ut ekonomisystemet till att även läsa och processa leverantörsfakturor automatiskt. Efter att ha gjort en grundlig analys av de lösningar som finns tillgängliga, valde företaget ReadSoft av främst två anledningar: lösningens bevisat höga stabilitet och ReadSofts effektiva och goda integration till SAP. ReadSoft levererar en lösning som ger betydande affärsnytta i och med att kunden bättre kan använda sin personal, uppnår högre informationskvalitet och säkerhet samt åstadkommer betydande besparingar. När systemet är i fullt bruk kommer kunden att kunna ta emot och attestera elektroniska fakturor istället för pappersfakturor.

- Systemet är levererat och tas nu i bruk. Bland de många fördelarna med ett sådant här system är snabbare attesteringsprocesser, förbättrad kundvård och betydande kostnadsbesparingar några av de väsentligaste. Med den här affären lägger vi ytterligare en värdefull kund - den här gången en sydafrikansk - till vår referenslista över SAP kunder. Vi har lärt oss mycket om SAP under åren och jobbar ständigt med att förbättra vårt erbjudande till den omfattande listan av SAP-kunder världen över, säger Jan Andersson, VD för ReadSoft.

Om ReadSoft DOCUMENTS for Invoices

Mer än tio års erfarenhet av elektronisk fakturahantering har lett fram till marknadens mest kraftfulla och, med drygt 2000 kunder, överlägset mest använda system. För i stort sett alla verksamheter är ReadSoft DOCUMENTS for Invoices en mycket lönsam investering. Fullt genomförd elektronisk fakturahantering sänker kostnaden med mellan 25 och 50 procent, samtidigt blir processen snabbare och kvalificerad personal kan ägna sin tid åt mer krävande uppgifter. ReadSoft DOCUMENTS for Invoices fångar, läser och klassificerar alla inkommande format, på papper eller elektroniskt.Lösning är skräddarsydd för enkel sammankoppling med ledande internationella affärssystem och certifierad för både SAP och Oracle

ReadSoft AB

Jan Andersson, VD ReadSoft

Tel: 0708 - 37 66 00 eller

Jonna Opitz, Informationschef

E-post:jonna.opitz@readsoft.com

ReadSoftär en världsledande leverantör av programvara för dokumentautomation. Företaget utvecklar och marknadsför en komplett programvaruplattform för dokumentautomation under namnet ReadSoft DOCUMENTS. Visionen är att befria företag världen över från manuell hantering av dokument. Sedan starten 1991 har ReadSoft utvecklats till en världsomspännande koncern med kontor i 15 länder i Europa, Nord- och Sydamerika och Australien samt ett stort antal lokala och globala samarbetspartners. Huvudkontoret finns i Helsingborg och koncernens huvudenheter för forskning och utveckling finns i Stockholm och Helsingborg. ReadSoft är sedan 1999 noterat på Stockholmsbörsens O-lista.

Läs mer om ReadSoft på www.readsoft.se