Sandvik Mining and Construction GmbH förbättrar sin fakturahanteringsprocess med programvara från ReadSoft

Sandvik Mining and Construction GmbH har valt att optimera sin fakturahantering i SAP genom att använda programvara från ReadSoft. ReadSofts lösning kommer att automatisera hanteringen av 40 000 fakturor årligen vid Sandviks servicecenter i Zeltweg, Österrike.

Tidigare hanterade Sandvik registrering, distribution och godkännande av fakturor manuellt. Detta medförde problem för bolaget eftersom projektcykler inom byggbranschen ofta är långvariga och många fakturor, från flera olika länder, var tvungna att delvis betalas under projektets gång. Komplexiteten i projektet och den manuella hanteringen resulterade därför ofta i förseningar. Med ReadSofts programvara på plats har bolaget nu satt ett ambitiöst mål att varje enskild faktura med en referens till en inköpsorder ska hanteras automatiskt.

Ytterligare en fördel som ReadSofts lösning medfört är att den elektroniska hanteringen har möjliggjort för användarna att godkänna fakturorna online. Arbetsflödet har konfigurerats så att det passar Sandviks specifika godkännandeprocess.

-Det var väldigt viktigt för oss att installationen gjordes inuti SAP. ReadSofts lösning var den tekniskt mest avancerade produkten, säger Werner Tiefengraber, projektansvarig på Sandvik Mining and Construction i Österrike. Vi utvärderade även andra programvaror, men de hade många processteg utanför SAP vilket hade medfört en separat databas.

-Vi är väldigt glada att ha blivit utvalda efter en noggrann utvärderingsprocess av Sandvik Mining and Construction, säger Jan Andersson, VD på ReadSoft. Detta avtal är ytterligare ett bevis på vår ledande position vad gäller automatiska fakturahanteringslösningar och jag är övertygad om att våra totallösningar kommer att ge Sandvik de fördelar som de strävar efter.

För mer information vänligen kontakta

Jan Andersson, VD, ReadSoft AB
Johan Holmqvist, Informationschef, ReadSoft AB
E-post: johan.holmqvist@readsoft.com