Azad Najar framträder vid internationell medicinkonferens

I dag 18 januari framträder Realhearts grundare Dr Azad Najar vid ICPM-konferensen i Förenade Arabemiraten. ICPM står för International Conference of Pharmacy and Medicine och det är andra gången som Azad Najar är inbjuden som talare. Utöver detta har Realheart också en utställningsplats där bolagets artificiella hjärta presenteras.

Dr Azad Najar är grundare för Realheart och uppfinnaren bakom bolagets artificiella hjärta. Han kommer ursprungligen från det irakiska Kurdistan och har fått mycket stor uppmärksamhet i Mellanöstern för sin innovation i regionen.

Över hela världen lider 64 miljoner patienter av hjärtsvikt, men få behandlas i dag med ett artificiellt hjärta eftersom de alternativ som hittills varit tillgängliga har så stora problem med biverkningar och ger patienten så låg livskvalitet. Realheart har potential att förändra detta och rädda väldigt många liv – inte minst i Mellanöstern där människor insjuknar tidigare och borde ha många år kvar att leva, säger Azad Najar.

Realheart TAH är det första totala konstgjorda hjärtat som är utformat för att efterlikna det mänskliga hjärtats struktur och funktion. Det kommer att ersätta patientens sjuka hjärta för att rädda livet på patienter med långt framskriden hjärtsvikt. Prekliniska tester pågår och kliniska studier planeras inledas 2023.

Mer information finns på konferensens hemsida: https://icpm.ae/

Azad Najar