Dr Ina Laura Perkins tar över som vd för Realheart

Efter 8 år som vd för Realheart lämnar grundaren Azad Najar över ledarskapet till Dr Ina Laura Perkins som sedan 2017 varit forskningschef på företaget.

Den 15 mars tillträder Dr Ina Laura Perkins som vd för Realheart, och tar därmed över ledarskapet av Västeråsföretaget och dess utveckling av ett artificiellt hjärta.

Ina Laura har två magisterexamen, i biomedicin och i innovation och entreprenörskap. 2010 vann hon The Prince of Wales Innovation Scholarship för sitt stamcellsarbete och doktorerade 2015 på Swansea University Medical School. 2019 slutförde Ina Laura en Executive MBA i financial management på Stockholms Handelshögskola.

Ina Laura har under hela sitt yrkesliv arbetat med medicinska innovationer. Innan hon började hos Realheart 2017 var hon med i uppstarten av nobelpristagaren Sir Martin Evans stamcellsföretag Celixir samt arbetade som forskningschef på Calon Cardio-Technology med utvecklingen av en ny vänsterkammarassist.

”Att få styrelsens förtroende att leda Realheart in i de spännande tider vi har framför oss är väldigt hedrande. Jag har under min karriär medvetet sett till att bredda kompetensen för att vara redo att ta mig an en vd-roll. Tack vare Azads innovativa och affärsmässiga förmåga är det nu ett fantastiskt företag jag är satt att styra. Mitt omedelbara fokus blir att förstärka organisationen med fler medarbetare så att vi kan hålla en stadig takt framåt mot kliniska prövningar”, säger tillträdande vd Ina Laura Perkins.

I samband med överlämnandet går Azad Najar in i rollen som Chief Medical and Innovation Officer och kommer ansvara för djurstudier och företagets innovationer.

”Från att vara ett bolag med få personer har jag ständigt arbetat med att utveckla kompetensen i Realheart och rekrytera kompetenta personer till bolaget. Nu kan jag blicka tillbaka och vara stolt över att vi har ett bolag med en bra organisation med högkompetenta personer. Arbetet med prekliniska djurtester växer och kräver stor fokus framöver. Vi behöver dessutom ligga i fronten vad gäller innovationer inom hjärtsviktsbehandling för att nå vår vision ”att ingen människa ska behöva dö på grund av hjärtsvikt”.  Jag behöver därför frigöra mer tid åt att arbeta med dessa två viktiga områden i företaget. Vi har sedan en längre tid planerat för att Ina Laura ska ta över vd-rollen. Hon kommer bli en utmärkt vd med sitt kloka ledarskap, sin enorma kompetens och sitt stora nätverk i branschen”, kommenterar avgående vd Azad Najar.

Azad Najar

Ina Laura Perkins

Tel: +46(0)70-406 49 21

Denna information är sådan som Real Heart är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-03-08 11:08 CET.