Realheart medverkar i tysk TV-dokumentär

Pressmeddelande 2022-10-25

Realhearts artificiella hjärta är med i en tysk TV-dokumentär om hjärtsjukdomar och ny vetenskaplig utveckling som sänds på ZDF ikväll den 25 oktober klockan 20.15.

I dokumentären, med titeln "Horst Licther: Mein Herz, mein Motor", följer man en hjärtsviktspatient som står på väntelistan för en transplantation. Man uppmärksammar också bristen på organ och behovet av ny teknik inom konstgjorda hjärtan.

Både Realhearts grundare Azad Najar och dr Dilek Gürsoy, som ingår i bolagets kirurgteam vid de pågående djurstudierna, intervjuas i programmet.

– Intresset för vårt artificiella hjärta är stort både bland patienter, läkare och investerare, och den här typen av inslag i media bidrar ytterligare till att öka kunskapen om hur vanligt hjärtsvikt är i dag, samt om behovet av bättre medicintekniska produkter för behandling av drabbade. Det är värt väldigt mycket för oss att få visa upp vårt hjärta i det här sammanhanget, säger Realhearts vd Ina Laura Perkins.

Dokumentären är 43 minuter lång och de delar som berör Realheart börjar vid 29:20. De som inte kan se sändningen live kan i stället se den via följande länk:

Certified Adviser: Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB, Telefon: +46 11 32 30 732, email: ca@skmg.se

Scandinavian Real Heart AB utvecklar ett komplett artificiellt hjärta (Total Artificial Heart – TAH) för implantation i patienter med livshotande hjärtsvikt. Bolagets TAH har en patenterad design som innefattar en kopiering av det naturliga mänskliga hjärtat. Realheart® TAH införlivar ett fyrkammarsystem (två förmak, två kamrar) vilket ger möjlighet att generera ett fysiologiskt anpassat blodflöde som efterliknar kroppens naturliga cirkulation. Ett koncept som är unikt i den medicintekniska världen.