Realheart presenterar internationella forskningsresultat i sommar

I arbetet med att utveckla världens första artificiella fyrakammarhjärta samarbetar Realheart med en rad internationella forskare. I sommar presenteras resultaten från två sådana forskningsprojekt, som syftar till att i detalj ta reda på hur produkten presterar i olika scenarier. Det sker vid vetenskapliga konferenser i Washington DC den 10-12 juni och Milano den 11-14 juli.

Den här forskningen är otroligt viktig för att förstå hur Realheart TAH presterar och identifiera eventuella områden som kräver förbättring. Det handlar om samarbeten i forskningens absoluta framkant tillsammans med experter som besitter unik spetskompetens. Vi är stolta över att presentera resultaten på dessa konferenser, och tror att det kan bidra till att öka förtroendet och intresset för vår produkt och vårt varumärke, säger Realhearts vd Ina Laura Perkins.

Den första presentationen äger rum på det årliga mötet för American Society of Artificial Internal Organs i Washington DC den 10-12 juni, där Dr Libera Fresiello från Katholieke Universiteit Leuven kommer att visa resultat från tester av Realheart TAH i hybridsimulatorn – en modell av människans blodomlopp där man kan studera hur produkten interagerar med människokroppen.

Projektet omfattar testerna av förmakstrycksensorerna i kombination med den automatiska algoritmen i styrenheten, och delfinansieras genom Vinnovas Medtech4Health-satsning.

Vid samma konferens ger Realhearts doktorand vid University of Bath, Joseph Bornoff, en posterpresentation med en uppdatering av det pågående datorsimuleringsprojektet, som senare kommer att presenteras i mer detalj vid det årliga mötet för European Society of Biomechanics i Milano den 11-14 juli.

Syftet med den forskningen är att bygga en ny och mer detaljerad modell av den nya versionen av Realheart TAH under utveckling och sedan använda modellen för att bland annat simulera hur blodet flyter inuti hjärtpumpen och identifiera de inställningar som är skonsammast för blodet.

– Blodets flöde är en nyckel i utvecklingen av vårt artificiella hjärta. Om vi kan minska risken för biverkningar, som är ett problem med befintlig teknik, kommer vi att kunna rädda många fler liv med större livskvalitet för patienterna och sänkta kostnader för vården, säger Ina Laura Perkins.

Båda konferenserna genomförs huvudsakligen digitalt.