Realheart rekryterar CTO från tyska Reinheart

Realheart har rekryterat en Chief Technology Officer till huvudkontoret i Västerås. Thomas Finocchiaro kommer närmast från motsvarande roll hos det tyska bolaget Reinhart TAH Gmbh, som i likhet med Realheart utvecklar ett artificiellt hjärta.

Thomas Finocchiaro är född 1976 i Tyskland. Han är utbildad vid universitetet i tyska Aachen, där han tog en doktorsexamen i elektroteknik 2012 med ett linjärt driftkoncept för artificiella hjärtan. Han har arbetat i mer än tio år på universitetssjukhuset i Aachen, först som ansvarig för ett TAH-program (Total Artificial Heart) och senare som chef på avdelningen för kardiovaskulär teknik. Sedan 2015 har han varit anställd på Reinheart Gmbh, först som utvecklingschef och senast i rollen som Chief Scientific Officer.

– Det här känns som en klockren rekrytering. Här har vi en TAH-systemexpert med djup medicinsk kunskap, som har ett brett nätverk av kliniska experter, potentiella leverantörer och tjänsteleverantörer inom området och som dessutom talar flytande tyska vilket är en fördel i vårt samarbete med Berlin Heart. Jag är så glad att få in honom i mitt team, säger vd Ina Laura Perkins.

Som teknisk chef på Realheart kommer Thomas Finocchiaro att leda ingenjörsteamet och den pågående utvecklingen av Realhearts artificiella hjärta samt av framtida produkter i företagets portfölj.

– Bolaget har en stark ledning och ett kompetent utvecklingsteam som redan har kommit långt i arbetet med världens första artificiella fyrkammarhjärta. Jag ser verkligen fram emot att bidra med min erfarenhet på Realhearts fortsatta väg mot kommersialisering och ut till patienterna, säger Thomas Finocchiaro.

Ina Laura Perkins, vd, +46 70-406 49 21 eller inalaura.perkins@realheart.se