Realhearts vd i möten med regeringstoppar i Kurdistan

Realhearts vd Azad Najar har just återvänt från ett besök i irakiska Kurdistan på inbjudan av statsministern Massrour Barzani. Efter flera möten med regeringstoppar träffade Azad Najar läkarkollegor på sjukhusen i huvudstaden Erbil och Dohuk, och föreläste på universiteten i fyra städer. I bagaget hade han 16 officiella medaljer med sig hem.

När Azad Najar själv lämnade Kurdistan och flyttade till Sverige 1995 var han redan utbildad läkare, och under möten med läkare och studenter fick han svara på många frågor om hur Realheart TAH fungerar och om processen framåt.

Bakgrunden till inbjudan var ett intresse att höra hur det gick till när han uppfann och utvecklade världens första artificiella fyrakammarhjärta, om hur det svenska innovationssystemet fungerar – och när produkten i sig kan bli tillgänglig för hjärtsjuka personer i Mellanöstern.

– I den här delen av världen sker inte lika många hjärttransplantationer som i till exempel Sverige. Samtliga patienter med hjärtsvikt oavsett ålder dör av sin sjukdom. Det gör att de är särskilt intresserade av vår innovation, som skulle kunna rädda många liv. Alla jag träffade på universiteten, sjukhusen och i regeringen var angelägna om att få tillgång till implantationstekniken, framför allt i de två stora hjärtkirurgcentra som jag besökte. Det bor ungäfär 100 miljoner människor i Mellanöstern så det är såklart en intressant marknad för oss, säger Azad Najar, vd för Realheart.

Azad Najar deltog i enskilda möten med statsministern Massrour Barzani, president Nechirvan Barzani och kurdernas ledare Massoud Barzani, som alla ville uttrycka sin uppskattning för det arbete Realheart gör för patienter med hjärtsvikt. Hans vistelse i landet följdes också av ett intensivt medieintresse.

– Det var en ära för mig att få träffa de högsta tre ledarna i Kurdistan, men internationellt är vi vana vid att få stor uppmärksamhet för vårt hjärta. Jag upplever att man möter oss med en stor respekt och en tacksamhet för det vi avser att göra för världen. Det tycker jag att vi och våra aktieägare ska vara stolta över, tillägger Azad Najar.