Realhearts vd invald i styrelsen för ISMCS

Pressmeddelande 2022-05-30

Realhearts vd Ina Laura Perkins har valts in i styrelsen för International Society for Mechanical Circulatory Support, ISMCS. Detta offentliggjordes vid föreningens årliga konferens som ägde rum i tyska Hannover 24 till 27 maj.

ISMCS är ett internationellt forum för diskussion om forskning, utveckling, klinisk användning och social acceptans av roterande blodpumpar och relaterade former av mekaniskt cirkulationsstöd. Målet är en förbättrad livskvalitet för patienter och tillgång till kostnadseffektiva nya behandlingsmetoder.

Minst en gång per år genomförs ett internationellt möte som alternerar mellan Europa, USA och Japan. Tillsammans med International Federation of Artificial Organs ger ISMCS också ut tidskriften Artificial Organs som är en plattform för att diskutera det aktuella forskningsläget.

I styrelsen för ISMCS sitter också Realhearts samarbetspartner professor Libera Fresiello från Belgien.

– Det är en stor ära att få vara med bland dessa oerhört kunniga personer och extra roligt att få representera svensk forskning i detta sammanhang. Jag ser fram emot att ta del av deras samlade kunskap och att få dela med mig av egna lärdomar från arbetet med Realheart® TAH, säger Ina Laura Perkins.

Ina Laura har under hela sin yrkeskarriär arbetat med medicinska innovationer. Innan hon började på Realheart 2017 arbetade hon som forskningschef på Calon Cardio-Technology. Hon startade sin akademiska karriär inom stamcellsforskning och doktorerade vid Swansea University Medical School samt har en Executive MBA från Handelshögskolan i Stockholm.

– Det är ett nöje att få välkomna Ina Laura Perkins till vår styrelse. Med sin erfarenhet från utvecklingen av ett totalt konstgjort hjärta kan hon bli en bro mellan industrin och forskningen och tillsammans med oss bidra till att lyfta fram området mekaniskt cirkulationsstöd i världen, säger professor Toru Masuzawa, ordförande för ISMCS.

Certified Adviser: Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB, Telefon: +46 11 32 30 732, email: ca@skmg.se

Scandinavian Real Heart AB utvecklar ett komplett artificiellt hjärta (Total Artificial Heart – TAH) för implantation i patienter med livshotande hjärtsvikt. Bolagets TAH har en unik, patenterad, design som innefattar en kopiering av det naturliga mänskliga hjärtat. Realheart® TAH införlivar ett fyrkammarsystem (två förmak, två kamrar) vilket ger möjlighet att generera ett fysiologiskt anpassat blodflöde som efterliknar kroppens naturliga cirkulation. Ett koncept som är unikt i den medicintekniska världen.