Realtid Media: Ny plattform för Realtid.se och RQ Partner nytt affärsområde

Stockholm 24 februari 2016

Realtid Media lanserade den 18 februari en uppdaterad version av sajten Realtid.se.

Det är den största förändring av sajten någonsin och den första uppdateringen sedan den redaktionella inriktningen ändrades 2011. Även denna gång är det creative director John Bark som står för formen.

Sajten är byggd på en så kallad responsiv plattform, vilket innebär att den anpassar sig efter huruvida läsaren befinner sig på en desktop, ’tablet’ eller läser i sin mobil. Även de kommersiella ytorna är uppdaterade med ett stort inslag av så kallad ’native’, annonsmärkt löpande text, på framträdande plats. Rent grafiskt har målsättningen varit att förmedla känslan av en traditionell, kvalitativ, nyhetsdriven tidning.

Som del av den nya sajten lanseras också en dedikerad karriär-sajt. Ka
rriär-sajten täcker ämnen som ledarskap, styrelsearbete, karriärtips, utbildning, CSR-frågor, personlig utveckling och entreprenörskap och är en unik satsning gentemot målgruppen. Redaktör är Jens Ekelund som närmast kommer från Länstidningen i Södertälje och har en bakgrund som mångårig journalist och redaktör. Han är dessutom utbildad karriärcoach.

I samband med lanseringen förstärks redaktionen med reportrarna Nina von Koch, med förflutet på Affärsvärlden, i finansbranschen och på Finansdepartementet, samt Sebastian Orre, tidigare reporter på SvD Näringsliv. I och med detta vidareutvecklas det redaktionella arbetet med dedikerade bevakningsområden.

• Dessa blir med förstärkningarna:
  • Banksektorn
  • Fastighetssektorn
  • Fondförvaltning
  • Private equity
  • Advokatbyråer och revisionsfirmor
  • IT, fintech, venture capital
  • Skatt, regulatoriska frågor och politik med bäring på finansbranschen.

Ytterligare en förändring är att chefredaktör Per Agerman sedan den 1 februari gått in i en förnyad roll som seniorreporter och krönikör/kommentator. Detta är drivet av ett önskemål om att åter få fokusera på det egna skrivandet. Processen att rekrytera en ny chefredaktör leds av Media720 som har djup kunskap om vad som krävs för att leda en redaktion. Under övergångsperioden har redaktörsuppgifterna fördelats internt, vilket fungerar väl. Att Per Agerman har en utökad redaktionell närvaro är ett väsentligt positivt bidrag till sajten som sådan.

RQ Partner – nytt affärsområde

Sedan någon månad har Realtid Media även lanserat affärsområdet RQ Partner, Realtid Medias kommersiella redaktion. Bakgrunden är ett erfaret behov hos kunderna av grafiskt och redaktionellt arbete i kombination med att Anne Smitt, affärsutvecklare på Realtid Media, har en omfattande erfarenhet av uppdragsmedia från sin tidigare arbetsgivare Spoon, ägt av Bonnier-koncernen. Vidare besitter Realtid Media grafisk spetskompetens genom det nära samarbetet med John Bark. Anne Smitt har tillträtt som affärsområdeschef för RQ Partner.

Produktioner som RQ Partner initialt erbjuder är:

• Contentproduktion och native advertising
  • Contentstrategier och konceptutveckling
  • Framställning av memorandum, banners och sponsrad artikel
  • Framställning av årsredovisningar, rapporter och guider
  • Grafiska identiteter, varumärkesprofilering och formgivning
  • Förlagsverksamhet, kundtidningar och trycksaker
  • Sociala medier och företagsbloggar
  • Digitala nyhetsbrev och podcasts

För mer information kontakta:

Jonas Wiwen-Nilsson
Verkställande direktör Realtid Media