• Rebellion/

Rebellion initierar ett skriftligt förfarande under sitt utestående obligationslån 2022/2025

Report this content

Rebellion Operations AB (publ) (”Bolaget” eller ”Rebellion”) meddelar att Bolaget idag har initierat ett skriftligt förfarande (det ”Skriftliga Förfarandet”) bland obligationsinnehavarna av sitt utestående obligationslån 2022/2025 med ISIN SE0017486509 (”Obligationerna”) under villkoren för Obligationerna genom att instruera Nordic Trustee & Agency AB (publ) (”Agenten”), i egenskap av agent under Obligationerna, att skicka ett meddelande om Skriftligt Förfarande inklusive röstningsinstruktioner till direktregistrerade ägare och registrerade förvaltare av Obligationerna i Bolagets skuldbok förd av Euroclear Sweden per den 29 december 2023.

I det Skriftliga Förfarandet efterfrågas obligationsinnehavarnas godkännande att Rebellion ska få använda medel som står på escrowkontot (En. Escrow Account), uppgående till ungefär 98,9 miljoner kronor, för att återköpa Obligationer genom riktade återköpserbjudanden till samtliga obligationsinnehavarna på de villkor som framgår av meddelandet om Skriftligt Förfarande.

Rebellion efterfrågar godkännandet av obligationsinnehavarna i det Skriftliga Förfarandet som en strategisk försiktighetsåtgärd för att manövrera den befintliga portföljen genom den ekonomiska nedgång och för att tillse att kapitalstrukturen förblir solid genom att sänka räntebärande skulder. Rebellion kommer att fortsätta att undersöka potentiella förvärv som en del av sin tillväxtstrategi och är dedikerade till att bygga en företagsgrupp med hög lönsamhet och långsiktigt fokus, inom infrastruktur, industri och handel, samt att växer både organiskt och genom förvärv.

För mer information om det Skriftliga Förfarandet och en mer detaljerad beskrivning av undantagen hänvisas till meddelandet om Skriftligt Förfarande på Bolagets webbplats och Agentens webbplats.

Resultatet av det Skriftliga Förfarandet kommer att offentliggöras via pressmeddelande vid utgången av det Skriftliga Förfarandet. Avstämningsdagen för röstning i det Skriftliga Förfarandet är den 9 januari 2024 och sista dag för röstning är den 19 januari 2024.

För frågor kring administrationen av det Skriftliga Förfarandet, vänligen kontakta Agenten på voting.sweden@nordictrustee.com eller +46 8 783 79 00.

För mer information, vänligen kontakta:
Amin Omrani, CEO, Rebellion

amin@rebellioncapital.se

Om Rebellion
Rebellion bygger en företagsgrupp inom infrastruktur, industri och handel. Vi gör det med fokus på hög lönsamhet och långsiktigt ägande där vi växer både organiskt och via förvärv. Därför utgörs gruppen av vad vi kallar för lysande bolag. Bolag som har en exceptionell finansiell historik och lönsamhet samt en hållbar affärsmodell.

Rebellion initiates a written procedure under its outstanding bond loan 2022/2025

Rebellion Operations AB (publ) (the “Company” or “Rebellion”) announces that the Company today has initiated a written procedure (the “Written Procedure”) among bondholders of its outstanding bond loan 2022/2025 with ISIN SE0017486509 (the “Bonds”) under the terms and conditions of the Bonds by instructing Nordic Trustee & Agency AB (publ) (the “Agent”), in its capacity of agent under the Bonds, to send a notice of Written Procedure including voting instructions to the direct registered owners and registered authorised nominees of the Bonds in the Company’s debt ledger held with Euroclear Sweden as per 29 December 2023.

It is requested in the Written Procedure that bondholders’ approve that Rebellion shall be able to use funds standing on the Escrow Account, being approximately SEK 98.9 million, to repurchase Bonds by way of repurchase offers directed to all bondholders on the terms set out in the notice of Written Procedure.

The requested approval of the bondholders in the Written Procedure is made by Rebellion as a prudent and strategic course of action in order to manoeuvring the existing portfolio through the economic downturn and making sure that the capital structure remains solid by lowering interest bearing debt. Rebellion will continue to investigate potential acquisitions as part of its growth strategy and is dedicated to building a group of companies with high profitability and a long-term focus, in infrastructure, industry and trade, growing both organically and through acquisitions.

For more information regarding the Written Procedure and a more detailed description of the waivers, please see the notice of Written Procedure on the Company’s website and the Agent’s website.

The outcome of the Written Procedure will be announced by way of a press release in connection with the termination of the Written Procedure. The voting record date is 9 January 2024 and the last day for voting in the Written Procedure is 19 January 2024.

For questions regarding the administration of the Written Procedure, please contact the agent at voting.sweden@nordictrustee.com or +46 8 783 79 00.

For more information, please contact:
Amin Omrani, CEO, Rebellion

amin@rebellioncapital.se

About Rebellion
Rebellion is building a company group within infrastructure, industry, and trade. We do this with a focus on high profitability and long-term ownership, where we grow both organically and through acquisitions. Therefore, the group consists of what we call brilliant companies. Companies that have an exceptional financial history and profitability as well as a sustainable business model.