En ny generations omega-3 är här

Report this content

Trots att mer än fyra av tio svenskar vet att kosttillskott i form av omega 3 har positiv effekt på vår hjärthälsa är det bara 14 procent av svenskarna som äter kosttillskott innehållandes omega-3. Nu lanserar egenvårdsföretaget Reckitt Benckiser MegaRed - nästa generations omega-3-tillskott, baserat på ren krillolja.

Omega-3:s positiva effekter på människokroppen tycks vara något som svenskarna är väl medvetna om. En ny SIFO-undersökning som MegaRed låtit genomföra visar att den andel som konsumerar omega-3 tillskott främst gör det just för sitt hjärtas skull (43 procent) eller för att förebygga demens (33 procent). Brist på omega-3-rik kost är en annan orsak till varför man tar omega-3-tillskott.

Den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA), tillsammans med det svenska Livsmedelsverket, rekommenderar ett dagligt intag av 250 mg EPA och/eller DHA.

– För att få i sig tillräckliga mängder omega-3 bör vi äta fisk två till tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång. För många är det svårt att följa dessa rekommendationer och då är omega-3-tillskott ett bra alternativ, säger Maria Nygårds, leg. dietist.

MegaRed – för hjärtats skull
MegaRed är ett kosttillskott baserat på omega-3 från krillolja. Krill är räkliknande kräftdjur, som främst finns i Antarktis kalla hav, och de är rika på omega-3 samt det röda färgämnet astaxantin - en av naturens kraftigaste antioxidanter. Krilloljan innehåller omega-3-fettsyror i fosfolipidform som lättare kan tas upp av kroppen i jämförelse med traditionell fiskolja. Eftersom krill lever i väldigt rena vatten är dessutom halterna av miljögifter i oljan extremt låga.

– Det många upplever som en stor fördel med omega-3 baserad på krillolja är att den inte ger oönskade sidoeffekter som fiskluktande rapningar och dålig eftersmak, säger Ash Khan, Brand Manager för MegaRed i Norden.

MegaRed omega-3 kosttillskott finns på apotek, i hälsofackhandeln och i dagligvaruhandeln från och med mars 2014. Rekommenderat pris är 159 kr för en förpackning av 300 mg (30 kapslar) och 299 kr för en förpackning av 500 mg (40 kapslar).

För mer information om produkten vänligen besök: www.schiffmegared.se
Schiff Nutrition är ett företag som tillhandahåller vitaminer, mineraler och andra livsmedel. MegaRed är ett av deras mest kända varumärken. Schiff förvärvades av Reckitt Benckiser under 2012.

Om undersökningen:
Den riksrepresentativa undersökningen är genomförd av SIFO på uppdrag av Mega Red. Undersökningsperioden varade mellan den 10-17 januari 2014 och 1000 personer deltog. Panelmedlemmarna är rekryterade via nationellt representativa undersökningar i telefon eller postalt. Det finns ingen möjlighet att ansluta sig till panelen utan att först ha blivit kontaktad av SIFO i anslutning till en undersökning som uppfyller kraven för representativitet. Panelen är representativ i förhållande till rikets sammansättning avseende kön och region.

Om omega-3

Omega-3 innefattar tre fettsyror som kallas ALA, EPA, och DHA. ALA (alfa-linolensyra) som är den kortare fettsyran, finns vanligtvis i gröna växter och alger. Djur och fiskar som äter växter och alger kan omvandla omega-3 fettet till omega-3 av högsta kvalitet, EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra). Något som människokroppen endast kan göra i små mängder. Omega-3-fettsyror, särskilt EPA och DHA, är aktiva i många biologiska processer och hjälper till att hålla igång funktionerna hos kroppens olika celler. Omega-3 har i studier visats kunna bidra till att bibehålla hjärtats normala funktion.

Den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA), liksom det svenska Livsmedelsverket, rekommenderar ett dagligt intag av 250 mg EPA och/eller DHA. För att få i sig tillräckliga mängder av omega-3 rekommenderas att vi ska äta fisk två till tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång.

Om krill
Krill är räkliknande kräftdjur, som främst finns i Antarktis kalla hav. Krill är rikt på omega-3 och det röda färgämnet astaxantin, en av naturens kraftigaste antioxidanter. Krill är längst ner i näringskedjan då de huvudsakligen livnär sig på växtplankton. Eftersom de lever i väldigt rena vatten är halterna av miljögifter extremt låga i krill.

Krill anses vara en stabil marin biomassa och den genomsnittliga årliga fångsten ligger på under
150 000 ton (mindre än 0,02 % av beståndet). Även om krillfisket förväntas öka är experter överens om att skördenivån är inom ramen för vad som är hållbart. (Försiktighetsåtgärderna på 5 miljoner ton har fastställts av Kommissionen för bevarande av marina levande tillgångar i Antarktis (CCAMLR)).

Krilloljan i MegaRed omega-3 kommer från hållbart fiske som är certifierat enligt MCS, Marine Stewardship Council. Det garanterar att krillen har fångats i enlighet med den striktaste globala miljöstandarden inom fiskerinäringen.

Om Reckitt Benckiser (RB)
Reckitt Benckiser (RB) är ett globalt konsumentvaruföretag inom hälsa, hygien och hem. Genom att erbjuda innovativa lösningar för hälsosammare liv och lyckligare hem är RB ett av de 25 högst listade företagen på Londonbörsen. Sedan 2000 har nettointäkterna fördubblats och marknadsandelen fyrdubblats. I dag är företaget nummer 1 eller 2 inom majoriteten av sina snabbväxande kategorier inom hälsa, hygien och hem. Människorna och kulturen inom RB är avgörande för företagets framgång. Våra medarbetare har en stark vilja att uppnå resultat och en önskan att prestera sitt allra bästa oavsett vad de fokuserar på, inklusive inom CSR. Företaget har minskat sitt koldioxidutsläpp med 20 procent på 5 år och siktar nu på att minska vattenförbrukningen med en tredjedel, ytterligare minska koldioxidutsläppet med en tredjedel och att en tredjedel av nettointäkterna ska komma från mer uthålliga produkter år 2020. Företaget finns i över 60 länder, med huvudkontor i Storbritannien, Singapore, Dubai och Amsterdam, samt har försäljning i nästan 200 länder. RB har omkring 32 000 anställda över hela världen.
För mer information, besök
www.rb.com