Fyra av tio svenskar föredrar sex i mörker

Report this content

Den 29 mars är det dags att släcka ljuset och stänga av all elektronik för en timmes värnande om moder jord. Men varför inte ta tillfället i akt och samtidigt värna intimiteten? En ny undersökning visar att fyra av tio svenskar föredrar att ha sex i mörker. Inför lördagens mörklagda timme uppmanar därför Durex fler svenskar att hänge sig åt sin partner genom sitt globala initiativ – ”Turn Off to Turn On”.

Enligt en ny undersökning som genomförts på uppdrag av Durex föredrar så många som fyra av tio svenskar att tillbringa sina intimaste stunder i mörker. Passande nog så står Earth Hour inför dörren, något som svenskarna verkar vara väl medvetna om. Sex av tio uppger nämligen att de kommer att släcka ner just på lördag och tolv procent uppger att sex är det som de föredrar att ägna sig åt under den nedsläckta timmen.

– Vår vision är att inspirera till säkert sex och samtidigt hjälpa par att komma närmare varandra. Med vårt globala initiativ ”Turn Off to Turn On” hoppas vi kunna uppmuntra alla till att släcka ned tekniken i en timme och skruva på glöden i sovrummet. Och vad är ett bättre tillfälle än Earth Hour? säger Line Holmelund, Nordisk Brand Manager för Durex.

Låt Earth Hour bli starten på ett skönare 2014
Tekniken sägs föra människor samman, men vad händer när den blir så central att vi glömmer bort våra närmaste? Enligt United Minds* studie från 2013 har svenskarna mindre sex nu än tidigare. Anledningen tros vara stress och trötthet och kanske är vår ständigt uppkopplade tillvaro en bov i dramat?

Låt Earth Hour bli kickstarten på ett år där Candy Crush Saga, Whats-app, Facebook och Instagram inte är relationens tredje hjul. 2014 kan istället bli året där de verkliga relationerna och framförallt sexlivet återigen står högst upp på dagordningen.

– För de 20 procent av svenskarna som helst bara väntar ut tiden under ett strömavbrott hoppas vi kunna inspirera till att tänka nytt. Under Earth Hour kan man helt enkelt prova på att uppleva ett strömavbrott med lite mer elektrisk passion. Förhoppningsvis kan det vara starten på en ny vana! säger Line Holmelund Nordisk Brand Manager för Durex.

För mer information, besök www.facebook.com/Durex eller se filmen www.youtube.com/user/DurexEarthHour

#Turnofftoturnon
#Turnofftoturnon är en global kampanj som drivs på initiativ från Durex. Syftet är att få fler par att hitta glöden igen. Inget ska stå i vägen för bra sex och därför uppmanar Durex till att fly ljuset av telefonen, läsplattan eller datorn för att omfamnas av mörkret. Helt enkelt för att se mindre och känna mer.

Earth Hour
Earth Hour är en internationell kampanj som uppmanar hushåll och företag att under en timme i första hand släcka belysning och om så önskas även stänga av icke-nödvändiga elektriska apparater för att uppmärksamma klimatfrågan. Kampanjen sker årligen under den sista lördagen i mars.
Earth Hour äger rum den 29 mars 2014 mellan 20.30 – 21.30.
(Källa: Wikipedia)

*United Minds
kartläggning av svenska folkets sexvanor, 2013
** Snabba Svar

Om undersökningen:
Frågorna ställdes via SnabbaSvar.se under perioden 13 mar 2014 till 19 mar 2014 och besvarades av 1017 svenskar valda bland ca 500 000 svenskar tillhörandes ca 100 webpaneler i Sverige. Dessa respondenter är representativa för den svenska befolkningen vad avser kön, ålder och region.

För mer information vänligen kontakta:
Ida Persson, Geelmuyden Kiese
E-post:
ida.persson@gknordic.com

Om Durex
Durex® är ett världensledande varumärke för sexuellt välbefinnande. Durex tillverkar och distribuerar inte bara kondomer som håller en globalt godkänd standard, utan erbjuder också stimulerade gel, glidmedel och intima massageprodukter. Med över 80 års erfarenhet i sovrummet är Durex dedikerade till att inspirera par att ha säkert sex. Durex kommer därför aldrig att sluta med att utveckla nya innovativa produkter som förhöjer den sexuella upplevelsen och som hjälper par att komma närmare varandra. För mer information, gå till www.durex.se .

Om Reckitt Benckiser (RB)
Reckitt Benckiser (RB) är ett globalt konsumentvaruföretag inom hälsa, hygien och hem. Genom att erbjuda innovativa lösningar för hälsosammare liv och lyckligare hem är RB ett av de 25 högst listade företagen på Londonbörsen. Sedan 2000 har nettointäkterna fördubblats och marknadsandelen fyrdubblats. I dag är företaget nummer 1 eller 2 inom majoriteten av sina snabbväxande kategorier inom hälsa, hygien och hem. Människorna och kulturen inom RB är avgörande för företagets framgång. Våra medarbetare har en stark vilja att uppnå resultat och en önskan att prestera sitt allra bästa oavsett vad de fokuserar på, inklusive inom CSR. Företaget har minskat sitt koldioxidutsläpp med 20 procent på 5 år och siktar nu på att minska vattenförbrukningen med en tredjedel, ytterligare minska koldioxidutsläppet med en tredjedel och att en tredjedel av nettointäkterna ska komma från mer uthålliga produkter år 2020.

Företaget finns i över 60 länder, med huvudkontor i Storbritannien, Singapore, Dubai och Amsterdam, samt har försäljning i nästan 200 länder. RB har omkring 32 000 anställda över hela världen. För mer information, besök www.rb.com

Taggar: