Svenska par söks till internationellt sexexperiment – Nu går starten för ”The Durex Experiment”

Report this content

Nu startar kondomtillverkaren Durex världens första Durex Experiment. Par i ett trettiotal länder, inklusive Sverige, kan ansöka om att bli sexambassadörer och få resa till Venedig där experimentet går av stapeln. I samband med detta presenterar Durex även en ny sexapp där alla kärlekspar kan mäta, gradera och följa nivån på sin sexuella njutning.

Durex är övertygade om att bra sex handlar om mer än bara den fysiska akten. Den som vill ha ett bättre sexliv måste även jobba med den känslomässiga upplevelsen. Nu kan par vara med i ett både roligt och meningsfullt experiment och även tävla om att bli ”Durex Lovers”.

Bakgrunden till experimentet är resultaten från en stor undersökning om sexuell hälsa*. Den visar att 54 procent av männen och kvinnorna inte är helt nöjda med sitt sexliv, samtidigt som 83 procent av de svarande uppger att sex bidrar till ökad hälsa och välmående.

Vi har tagit fram Durex Experimentet eftersom vi vet att många människor har ett otillfredsställande sexliv. Vi vill visa par hur de kan skapa en starkare emotionell koppling till varandra vilket kan hjälpa dem att njuta av sex på ett nytt sätt, säger Volker Sydow, global kategorichef för Durex.

I Durex Experimentet tävlar kärlekspar om att få följa med på ett träningsläger till en sexakademi i romantiska Venedig i Italien. Här kickstartar experimentet med en veckas romantik, njutning och äventyr. Vid ett seminarium får paren veta mer om experimentet och de får också löpande support från projektet psykolog Susan Quilliam, som är relationscoach och författare.

Mätning av kroppsliga och känslomässiga reaktioner

Under fyra veckor ska de utvalda kärleksparen sedan experimentera med olika sexuella scenarior som är utvecklade av Durex i samarbete med experter. Paren kommer att få pröva allt från utökat förspel och sexsnack, till att byta roller och bli lite mer äventyrliga.

Deltagarnas känslomässiga och fysiska reaktioner mäts med hjärtmätare som registrerar förändringar i hjärtrytmen orsakade av upphetsning och även mäter hur känslor påverkar njutningen. Mätningen görs under vägledning av forskaren och ”lustingenjören” Brendan Walker, som är verksam vid universitetet i Nottingham och professor vid universitet i Middlesex.

App utvärderar sexlivet

Det är inte bara de utvalda paren som får delta i Durex Experimentet. Durex lanserar samtidigt en gratis sexapp där användarna med hjälp av sina smarta telefoner kan mäta sin hjärtfrekvens under sexakten samt nivån på njutningen. Par i Sverige kan delta och få sitt sexliv utvärderat – och även dela resultatet med den övriga världen.

Personer som är intresserade av att delta i experimentet kan gå in på Durex sida på Facebook: http://www.facebook.com/Durex.Sweden eller besöka www.durexperiment.com för att hitta mer information om hur man registrerar och anmäler sig. Här kommer även den nya appen att finnas tillgänglig för både Android och iPhone från och med 10 juli.

Projektets experter kommenterar:

– Det är tydligt att många par önskar sig ett bättre sexliv och det bästa sättet att få det är att öka både den känslomässiga och den fysiska kontakten mellan sig och sin partner. Durex Experimentet har fokus på att utforska och öka njutning genom att bygga närhet på båda dessa områden. Projektet är banbrytande och utan tvekan kommer resultaten att bidra till att öka den sexuella nöjdheten över hela världen, säger projektets psykolog Susan Quilliam.

– Med vårt experiment vill vi undersöka de fysiska och emotionella aspekterna med att älska för att kunna slå fast effekten på parens njutning, tillfredställelse och lycka i stort. Det kan vara så enkelt som att prata med varandra om vad man tycker om. En enkel förändring i stimuleringen kan förstärka kroppens reaktion och lyfta hela upplevelsen, säger projektets ”lustingenjör" Brendan Walker.

I följande länder kan par anmäla sig för att bli Durex Lovers och så småningom också till appen: Australien, Brasilien, Bulgarien, Colombia, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Hong Kong, Indien, Israel, Kanada, Kina, Libanon, Malaysia, Norge, Peru, Polen, Portugal, Rumänien, Ryssland, Serbien, Singapore, Spanien, Sverige, Sydafrika, Taiwan, Tjeckien, Thailand, Turkiet, Ungern och Venezuela.

*Durex Sexual Wellbeing Global Survey 2011-2012

För mer information, vänligen kontakta:

Alexander Benzing, Nordic Brand Manager - Scholl & Durex

Telefon: +45 22190647 Alexander.Benzing@reckittbenckiser.com

Om Reckitt Benckiser (RB)

Reckitt Benckiser (RB) är ett globalt konsumentvaruföretag inom hälsa, hygien och hem. Genom att erbjuda innovativa lösningar för hälsosammare liv och lyckligare hem är RB ett av de 25 högst listade företagen på Londonbörsen. Sedan 2000 har nettointäkterna fördubblats och marknadsandelen fyrdubblats. I dag är företaget nummer 1 eller 2 inom majoriteten av sina snabbväxande kategorier inom hälsa, hygien och hem. Människorna och kulturen inom RB är avgörande för företagets framgång. Våra medarbetare har en stark vilja att uppnå resultat och en önskan att prestera sitt allra bästa oavsett vad de fokuserar på, inklusive inom CSR. Företaget har minskat sitt koldioxidutsläpp med 20 procent på 5 år och siktar nu på att minska vattenförbrukningen med en tredjedel, ytterligare minska koldioxidutsläppet med en tredjedel och att en tredjedel av nettointäkterna ska komma från mer uthålliga produkter år 2020.

Företaget finns i över 60 länder, med huvudkontor i Storbritannien, Singapore, Dubai och Amsterdam, samt har försäljning i nästan 200 länder. RB har omkring 32 000 anställda över hela världen. För mer information, besök www.rb.com

Taggar: