• Recyctec/

EU Kommissionen omvärderar kravet på återbetalning av tidigare lämnad projektfinansiering

Styrelsen för Recyctec Holding AB (publ.) meddelar att EU Kommissionen skriftligen har meddelat Bolaget att man tar upp fallet med återbetalning till en förnyad bedömning, detta efter en tids kommunikation och aktiviteter från Bolagets sida.

Som tidigare meddelats marknaden har EU kommissionen krävt att Recyctec ska betala tillbaka 246 000 Euro i utvecklingsbidrag, vilket utgör det hela utbetalade beloppet för projektet inom ramprogrammet EU Life, vilket avslutades i förtid av Kommissionen pga. allvarliga brister i projektrapportering och kommunikation från Bolagets sida. Recyctec har bestridit beslutet avseende återbetalning som oproportionerligt och orimligt, dock inte själva beslutet att avsluta projektet i förtid. Diverse aktiviteter och kommunikation med Kommissionen samt politiska företrädare och andra intressenter har bedrivits löpande under året med en intensifiering från början av sommaren. Vid ett möte i Bryssel den 12 november fick Recyctec återigen en möjlighet att lägga fram sina synpunkter och presentera resultat och effekt av det genomförda arbetet samt även lägga fram dokumentation som på ett detaljerat sätt beskriver allt från ekonomisk redovisning samt uppnådda tekniska och miljömässiga mål. Kommissionen har nu skriftligen meddelat Bolaget att - i ljuset av detta och med utgångspunkt från sakligt framförd information, kommer ärendet att tas upp för en ny värdering och prövning. På grund av hög arbetsbelastning och det faktum att en del handläggare har fått andra uppgifter och ansvarsroller kan resultatet av den nya och slutgiltiga utvärderingen dröja till första kvartalet 2020.

Eventuella kommentarer:

"Vi är glada och mycket tillfredsställda över att Kommissionen tar upp vår sak igen. Bolaget kommer att samarbeta med dem på ett helt öppet och transparent sätt. Vi har till del använt oss av tidigare outnyttjade kanaler i kombination med mycket noggrann research och analys av ärendet. Det gäller att ha en full och djup förståelse för deras processer och bedömningsfaktorer och även vilka krav och regler de som handläggare arbetar med och måste följa", säger Göran Nylén, Vd.

Andreas Cederborg, tf Ordförande

E-post: andreas@cederb.org

Tel: +46 704 80 00 89

Recyctec, EarthCare™ och Teknisk Glykol

Recyctec har utvecklat en metod för att återvinna etylen- och propylenglykol. Metoden skapar ett kretslopp av en ändlig resurs, dvs. en cirkulär ekonomi.

Recyctec tar emot använd glykol som annars går till förbränning eller annan linjär/ändlig hantering. Bolaget arbetar med de 17 globala målen i FN:s Agenda 2030, och speciellt med mål nummer 9, 11. 12 och 15 i egen regi och via samarbetspartners.

EarthCare™ Fastighetsglykol och Fordonsglykol är en återanvänd och förädlad glykol som säljs under eget varumärke i egen regi och via samarbetspartners av Recyctec, detta och Teknisk Glykol är produkterna som görs av tidigare använd glykol, renad på anläggningen i Jönköping och återställd till sitt ursprungliga skick.

Taggar: