Kommuniké från bolagstämma i Recyctec Holding AB

Kommuniké från bolagstämma i Recyctec Holding AB

Recyctec Holding AB (publ) har den 28 juni hållit bolagsstämma. Bolagsstämman hölls på bolagets kontor i Jönköping. Bolagsstämman beslutade i enlighet med framlagda förslag enligt kallelse.

Styrelseledamot Thom Nilsson valdes till ordförande vid stämman och Jonas Cohen samt Robert Wahren valdes till justeringspersoner. Stämman beslutades vara behörigen sammankallad och röstlängd fastställdes.

Verkställande direktör Pär Winberg höll anförande om bolagets verksamhet samt en uppdatering till dags dato.

Årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelsen för räkenskapsåret 2023 framlades.

Beslut

Ordföranden föredrog styrelsens förslag till disposition av bolagets resultat.

Styrelsen beslutade;

1. Att fastställa resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2023.
  2. Att disponera bolagets resultat i enlighet med styrelsens förslag innebärande att i löpande räkning balansera förlusten om – 9.802.491 kronor i ny räkning. I resultatet ingår reaförlust från försäljningen av fastigheten  Flahult 74:3 med 2.400.000 kronor.
  3. Att bevilja envar av styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet gentemot bolaget för räkenskapsåret 2023.

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag omval av styrelsens ledamöter Sara Sinclair samt Lars-Erik Hilsen. Thom Nilsson valdes till styrelsens ordförande och Joel Westerström återgår som ledamot i styrelsen.

Stämman beslutade enligt förslag framlagt av styrelsen att fortsatt uppdra till BDO och Sandra Hvitman att vara Bolagets huvudrevisor.

Stämman beslutade att styrelsearvode ska utgå med 200 000 kronor per årsbasis till styrelseordförande (att utbetalas med en tolftedel (1/12) av 200 000 kronor per månad) och med vardera 80 000 kronor per årsbasis till styrelseledamöter som ej är anställda inom koncernen och/eller uppbär styrelsearvode från annat bolag inom koncernen och/eller annan ersättning från bolag inom koncernen (att utbetalas med en tolftedel (1/12) av 80 000 kronor per månad). Såsom annan ersättning omfattas inte marknadsmässigt konsultarvode för utfört arbete.

Stämman beslutade att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästkommande årsstämma, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler inom ramen för den vid var tid gällande bolagsordningen. Emission ska kunna ske mot kontant betalning och/eller med eller utan föreskrift om apport, kvittning eller annat villkor som avses i 2 kap. 5 § andra stycket punkt 1–3 och 5 aktiebolagslagen.

Ordföranden tackade samtliga deltagare och förklarande stämman avslutad.

Recyctec Holding AB, 556890-0111 , har genom det helägda dotterbolaget Recytec AB utvecklat en metod för att återvinna använd glykol. Genom metoden kan ett kretslopp av en ändlig resurs skapas.