• Recyctec/

Pressmeddelande Recyctec Holding AB (publ): Kraftiga störningar och förseningar av inleveranser av råvara från NSO (Norsk Spesial Olje)

Styrelsen för Recyctec Holding AB (publ.) meddelar att kraftiga störningar och förseningar i inleveranser av avfallsråvara från NSO föreligger. Detta påverkar produktionsvolymen av monoethylen glykol som är en viktig bulkvara, s.k. teknisk glykol till den kemitekniska industrin. Förseningarna kommer att ha stor påverkan på produktions och leveranstakt från slutet av juni till en tidpunkt inte tidigare än till mitten av augusti.

Förseningar

Recyctec partner och leverantör i Norge, NSO - genomför det sista kvarvarande arbetet och inspektionerna för att kunna ta hela sin nya anläggning i drift efter det omfattande projektet som handlar om att flytta huvuddelen av verksamheten från Oslo fjordens östra sida till den västra. Projektet möjliggör betydande kapacitetsökning för NSO och hela deras verksamhet samt frigör ett större, strandnära område på fjordens östra sida för projektering och byggnation av bostäder, något som har ett stort värde för NSO. Ytterligare uppkomna förseningar i arbetet, skapade av oförutsedda anläggningstekniska skäl kommer att ha stor påverkan på Recyctec inflöde av avfallsråvara under en period som bedöms utsträcka sig över den resterande delen av sommaren.

Produktions och råvaruläget

För tillfället är Bolagets anläggning i Momarken, Jönköping omställd för process och upparbetning av den avfallsråvara som sedan tidigare ankommer från Torp/Sandefjord flygplats med ca 100 ton per vecka. Denna bearbetning är sedan tidigare planerad att löpa juni månad ut. Processanläggningen fungerar väl och utan anmärkningar. Avfallet från Torp/Sandefjord består av använd avisningsvätska, vilken innehåller varierande halter av monopropylen glykol (MPG). Mindre avfallsvolymer som är intressanta för Recyctec att upparbeta inkommer även men den volymen är ringa i jämförelse med de tidigare planerade produktionsvolymerna under sommaren på mellan 1500–1800 ton avfallsråvara. Alla ansträngningar och medel skall användas för att mildra och minska effekterna av detta betydande bortfall.

Konsekvenser

Det är inte Bolagets avsikt att sälja upparbetad MPG från Torp/Sandefjord som bulkvara utan som EarthCare™, då det ger ett avsevärt bättre ekonomiskt utfall. Detta påverkar intäktsvolymerna över framförallt juni och juli men bedöms som absolut nödvändigt och en korrekt prioritering i nuläget. Försäljningen av EarthCare™ har fortsatt att utvecklats positivt under året och det är centralt att Bolaget är berett att möta den ökade efterfrågan som befintliga kunder står för och som ytterligare kommer att förstärkas genom de nytillkomna kunderna. MPG (monopropylen) har ett betydligt högre försäljningsvärde och ett bredare applikationsområde då den inte är lika toxisk som MEG (monoethylen). Den ger också avsevärt större positiva miljöeffekter, bevisat av den forskningsanalys som Bolaget genomförde under hösten 2018 tillsammans med RISE.

Kommentarer av Vd, Göran Nylén:

Trots den planerade upparbetning av just råvaran från Torp under juni månad ser vi nu olyckligtvis, direkt negativa effekter av ytterligare förseningar. Lagret av upparbetad råvara var sedan våren lågt och vi prioriterade leveranser av teknisk glykol under maj för att bibehålla goda kundrelationer med vissa nyckelkunder, det var rätt beslut. Produktmixen fortsätter att utvecklas positivt till förmån för vår egen produkt EarthCare™ men vi är fortfarande beroende av att kunna göra löpande och regelbundna leveranser av teknisk glykol. Detta har vi inte lyckats med under året förutom under en del av Q2 och vidare möjligheter under juli och augusti är med detta besked eliminerade. Vad de tekniska orsakerna till förseningarna är vill jag inte kommentera då det rör relationer mellan annan och tredje-part. Jag understryker dock att samarbetet med NSO fungerar mycket bra på olika nivåer i organisationerna. Det här är ett riktigt stort problem för dem också och vi ska tillsammans göra allt vi kan för att minimera de negativa effekterna av detta.

Göran Nylén, VD

E-post: goran.nylen@recyctec.se

Tel: +46 723 88 63 77

Denna information Denna information är sådan information som Recyctec Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 juni 2019.

Recyctec, EarthCare™ och Teknisk Glykol

Recyctec har utvecklat en metod för att återvinna etylen- och propylenglykol. Metoden skapar ett kretslopp av en ändlig resurs, dvs. en cirkulär ekonomi.

Recyctec tar emot använd glykol som annars går till förbränning eller annan linjär/ändlig hantering. Bolaget arbetar med de 17 globala målen i FN:s Agenda 2030, och speciellt med mål nummer 9, 11. 12 och 15 i egen regi och via samarbetspartners.

EarthCare™ Fastighetsglykol och Fordonsglykol är en återanvänd och förädlad glykol som säljs under eget varumärke i egen regi och via samarbetspartners av Recyctec, detta och Teknisk Glykol är produkterna som görs av tidigare använd glykol, renad på anläggningen i Jönköping och återställd till sitt ursprungliga skick.

Taggar: