Recyctec har fått en större order på återvunnen Monopropylenglykol

Recyctec har i dag fått en order på 47 m2 återvunnen Monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Genom denna order reducerar Energiverket i Stockholm CO2-utsläppet med 63 ton jämfört med att använda jungfrulig Glykol.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Ordern från Energiverket i Stockholm är en genombrottsorder som är mycket viktig för vårt samarbete. Det är mycket glädjande att man väljer att arbeta med återvunnen Gykol och är en aktiv del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Ronny Green Försäljningschef på Recyctec.

Ordervärdet är ca 700tKr och leverans kommer att ske i juni/juli 2024.

Om Energiverket Stockholm

Energiverket Stockholm AB erbjuder VVS-tekniska tjänster som projektering, injustering av värme, kyla eller VVC-system. Energiverket utför alltifrån små till stora entreprenader i mångmiljonklassen med egenutvecklade tjänster, produkter och metoder för att säkerställa en bra systemvattenkvalitet och funktion över tid.

Denna information är sådan som Recyctec är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-06-20 16:24 CET.

Pär Winberg

VD Recyctec Holding AB

Om Recyctec & EarthCare™

Recyctec har utvecklat en metod för att återvinna etylen- och propylenglykol. Metoden skapar ett kretslopp av en ändlig resurs, dvs. en cirkulär ekonomi.
Recyctec tar emot använd glykol som annars går till förbränning eller annan linjär/ändlig hantering.

Bolaget arbetar med de 17 globala målen i FN:s Agenda 2030, och speciellt med mål nummer 9, 11. 12 och 13 i egen regi och via samarbetspartners.
Recyctecs produkter säljs under varumärket EarthCare™ och innefattar produkter för Fastigheter, Fordon samt Marin användning. Alla produkter under EarthCare™ är återanvänd och förädlad glykol.