Recyctec Holding AB (publ): Marknads och informationsuppdatering

Styrelsen för Recyctec Holding AB (publ.) meddelade i pressmeddelande den 30/12, 2019 att rapportdatum för bokslutskommuniké skulle senareläggas. För att den fördröjningen inte ska påverka marknadens informationsbehov negativt har Styrelsen beslutat att uppdra åt Vd (avgående) att analysera och sammanställa information av vikt och sedan tillkännage denna i ett pressmeddelande

Allmänt

Denna information ersätter inte bokslutskommunikén 2019, ej heller någon annan finansiell information, varken historisk sådan eller kommande. Syftet är att tillhandahålla en kompletterande och i vissa fall mer detaljerad informationssammanställning till marknaden, detta för att möta informationsbehov under tiden fram till den senarelagda bokslutskommunikén 2019 den 21/2, 2020. Avseende finansiella data hänvisas i sin helhet till kommande bokslutskommuniké.

Efterfrågan på EarthCare

Efterfrågan på Bolagets egna produkter var som tidigare rapporterat hög under hela hösten. Med hänvisning till pressmeddelande som utgavs 3/10, 2019 tangerades efterfrågan även under oktober månad och sammantaget har EarthCare försäljningen ökat med 62% på helårsbasis i jämförelse med 2018. Utvecklingen av produktmixen har varit god och ställda målsättningar avseende just detta har kunnat infrias, trots en mycket besvärande råvarusituation under hela Q1-Q2 och halva Q3, 2019.

Lönsamhet

Den förändrade produktmixen, med en betydligt högre grad av EarthCare™ som del av försäljningsintäkterna, har under året bidragit till en ökad intjäningsförmåga. Baserat på en nyligen genomförd analys av intäkter och kostnader i verksamhetsbolaget, Recyctec AB – uppvisade verksamhetsbolaget för första gången ett svagt positivt resultat under en månad i kvartal fyra, detta efter en korrekt och detaljerad periodisering av bland annat direkta inköp, kostnader för vatten, energi och avlopp samt råvarukostnader, men innan finansiella kostnader.

Byte av Ledning och förstärkning av Styrelsen

En snabb process för att säkerställa den operativa ledningen av Bolaget i samband med att avgående Vd, Göran Nylén lämnar Bolaget, kommer att resultera i en betydande, besparing under det första kvartalet 2020. Göran Nylén lämnar sin befattning 7/1, 2020 för nytt uppdrag men kommer genom en särskild överenskommelse med Bolaget att finnas tillgänglig för rådgivning och vid behov, även direkt assistans. Bolagets styrelse är efter den genomförda, extra bolagsstämman den 18/12, 2019 nu även komplett och bemannad med tillbörlig och nödvändig kompetens och kraft.

Denna information Denna information är sådan information som Recyctec Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 januari, 2020.

Andreas Cederborg, Ordförande

E-post: andreas@cederb.org

Tel: +46 704 80 00 89

Recyctec, EarthCare™ och Teknisk Glykol

Recyctec har utvecklat en metod för att återvinna etylen- och propylenglykol. Metoden skapar ett kretslopp av en ändlig resurs, dvs. en cirkulär ekonomi.

Recyctec tar emot använd glykol som annars går till förbränning eller annan linjär/ändlig hantering. Bolaget arbetar med de 17 globala målen i FN:s Agenda 2030, och speciellt med mål nummer 9, 11. 12 och 15 i egen regi och via samarbetspartners.

EarthCare Fastighetsglykol och Fordonsglykol är en återanvänd och förädlad glykol som säljs under eget varumärke i egen regi och via samarbetspartners av Recyctec, detta och Teknisk Glykol är produkterna som görs av tidigare använd glykol, renad på anläggningen i Jönköping och återställd till sitt ursprungliga skick.

Taggar: