Samarbetsavtal kring använd glykol tecknat med SITA Sverige AB

Recyctec Holding AB (”Recyctec”) och SITA Sverige AB (”SITA”) har ingått ett avtal genom vilket bolagen avser inleda ett affärsmässigt samarbete gällande rening av använd glykol. Avtalet fastställer ingen specificerad leveransmängd av använd glykol från SITA till Recyctec, varpå det i dagsläget inte går att kommunicera ett ordervärde.

Avtalet syftar till att skapa ett långsiktigt samarbete. SITAs och Recyctecs intention är även att gemensamt och i enlighet med intentionerna i EU:s avfallsdirektiv verka för att så mycket använd glykol som möjligt kan återställas för återanvändning.

Samarbetet innefattar i korthet att SITA ska ha möjlighet att leverera använd glykol till Recyctec. SITA ska även verka för förbättrad kvalitet och hantering i glykolens alla led från källan och fram till leverans hos Recyctec. Recyctec ska ta emot den använda glykolen och återställa densamma för återanvändning. Det står efter genomförd reningsprocess Recyctec fritt att sälja den renade glykolen vidare till ny part. Inom ramen för samarbetet ska Recyctec även, vid önskemål från SITA, stötta SITA i arbetet med att verka fram en förbättrad kvalitet vid källan.

Göran Ahlquist VD Recyctec Holding AB, kommenterar

– Samarbetet med SITA ser vi som mycket positiv. Vi har nu samarbete med Sveriges tre stora avfallsbolag som arbetar med miljöriktiga lösningar med fokus på nytänkande och långsiktig hållbarhet.

Om SITA

SITA Sverige är ett av landets ledande företag inom återvinning och avfallshantering. Med 1100 medarbetare, 66 lokalkontor och egna behandlingsanläggningar erbjuds effektiva, miljöriktiga lösningar med fokus på nytänkande och långsiktig hållbarhet. SITA ingår i det börsnoterade miljöföretaget SUEZ ENVIRONNEMENT.

Recyctec Holding AB, 556890-0111, har genom sitt helägda dotterbolag Recyctec AB utvecklat en metod för att återvinna använd glykol. Genom metoden kan ett kretslopp av en ändlig resurs skapas.

Taggar: