Status och Marknadsuppdatering från VD.

För en månad sedan tillträdde jag så som Verkställande Direktör för bolaget, och jag skulle vilja ta tillfället i akt att uppdatera er med vad som hänt under första tiden.

Bolaget inträdde i oktober med en ny ledning samt påfylld kassa, då höstens emission genomförts och tillfört bolaget likviditet, vilket vi är mycket tacksamma för. Därefter har jag tillsammans med styrelsen arbetat intensivt för att sätta mig in i bolagets situation och operationella nuläge.

Sälj & Marknad

• Strukturerat och uppdaterat säljarbetet. Som en naturlig följd av tillträdet av en säljintensiv vd så har säljarbetet setts över och strukturerats. Vi har inlett dialog med flera möjliga kunder, möten har både bokats och genomförts. Bolaget får återkomma vid färdigställda affärer.
  • Ökande trend i försäljning till Norge. Bolaget har arbetat mycket med att öka sin försäljning till Norge, bland annat genom genomförda webinarier och andra kundaktiviteter. Vi ser nu en ökande trend – om än från små volymer. Arbetet kommer att fortsatt intensifieras för ytterligare utveckling.
  • Ökat intresse från internationella aktörer. Bolaget ser ett ökat intresse från internationella aktörer kring förfrågningar både om köp av produkt eller andra samarbeten – såväl från mindre som större aktörer. Bakgrunden är att hållbarhetstrenden växer sig allt starkare globalt. Här har bolaget ett relevant erbjudande och vi har flera dialoger igång. Dessa kontakter är i sin linda, och vi hoppas att kunna redovisa mer allt eftersom dessa utvecklar sig.
  • Ökat fokus på hållbarhet i marknaden. Flera aktörer jobbar allt mer aktivt med att lyfta fram mer hållbara produkter. Detta ser vi kommer att gynna oss i att våra certifieringar, bl.a. Sunda hus, kommer att premieras.
  • Ökat fokus på uppföljning av farligt avfall. Sen den 1/8 har en utökad anteckningsskyldighet trätt i kraft genom en förändring i avfallsförordningen. Denna utökade anteckningsskyldighet skall från och med 1/11 rapporteras in till Naturvårdsverket. Följden av detta är att alla verksamheter kommer att få ett tydligare fokus på dess farliga avfall och hur det hanteras. I förlängningen bör detta verka positivt för bolaget i att fler verksamheter blir medvetna om sin använda glykol, och därmed att större mängd råvara blir tillgänglig på sikt.

Utveckling och investering

• Separatorprojektet som beslutades i sommar löper på. Separatorn är nu levererad och installation väntas till slutet av v47. Detta innebär en mindre försening sett till ursprunglig plan, men kommer inte att ha någon större påverkan på projektet i sin helhet. När separatorn är på plats kommer vi att ha utökad förmåga att hantera fler sorters använd glykol.
  • Utveckling av fyllning av emballerade produkter. Efter att bolaget har flyttat hem fyllningen av 25L, 200L och IBC:er till anläggningen i Jönköping så ser vi ökande volymer i dessa. Bolaget har därför vidareutvecklat sin fyllningsförmåga för att kunna öka kapaciteten i denna del. Detta är mycket positivt för bolaget då detta innebär en markant marginalförstärkning.
  • Planering av omläggning av produktion mot order till produktion mot färdigvarulager. Bolaget har tidigare färdigställt varor i takt med att order har tagits emot, men då vi ser ökande försäljning av emballerade produkter kommer detta inte att vara optimalt i framtiden. Bolaget projekterar för att uppföra ett färdigvarulager, vilket kommer att innebära att fyllning av emballerade produkter kan ske mer kontrollerad och i en jämnare takt och inte styrt av kortsiktig orderingång.

Övriga initiativ.

• Påbörjat arbete kring organisation & ansvarsfördelning. Bolaget behöver se över den interna ansvarsfördelningen för att höja kvalitet samt öka intern effektivitet och beslutsfattande. Bolaget ser nu över interna strukturer och räknar med att implementera organisationen fullt ut till årsskiftet.
  • Tagit fram värderingarna Hållbara, Innovativa och Samarbetande för bolagets såväl interna som externa arbete. Bolaget har identifierat att en värdestyrd och tydliggjord organisation kommer att gagna bolagets framtida arbete och effektivitet. Nu väntar implementering av detta i organisationen som beräknas vara färdigställt till årsskiftet.
  • Utveckling och uppdatering av hemsida. Bolaget identifierar att bolagets hemsida är i stort behov av översyn. Bolaget har därför inlett ett nytt samarbete för uppdatering av densamma. En ny del i kommande hemsida är att bolaget avser att starta upp en investerardialog genom hemsidan, där frågeställningar samlas upp och besvaras. Givetvis kommer regler avseende MAR och annan kurspåverkande eller formell information att beaktas i detta arbete, men vi hoppas att det skall kunna knyta oss närmre våra investerare.
  • Genomförd ISO-uppföljningsrevision. Revisionen renderade i 1 förbättringsförslag och 4 mindre avvikelser.

Utöver ovanstående så har bolaget arbetat ikapp en del av den backlogg som kommer ur vårens och sommarens korttidsarbete.

Andreas Cederborg
andreas.cederborg@recyctec.se / +46 70 882 64 00

Miljöteknikföretaget Recyctec Holding AB:s affärsidé är att effektivt och med en unik samt miljövänlig metod förädla använd glykol till att åter bli en industriell produkt. Recyctec är medlem i Cleantech Inn Sweden.