Statusuppdatering – Indien

Recyctec Holding AB (Recyctec) har genomfört fullskalig rening genom testkörning av 2 000 liter glykol för Crystal India, vilket levererats till bolaget. Dialogen mellan bolagen fortskrider avseende eventuellt köp av Recyctecs processteg.

VD Göran Ahlquist kommenterar
– Det är glädjande att vi slutfört testerna åt Crystal Indias raffinaderi. Indien har vi haft i sikte sedan en längre tid tillbaka då regionen är en av de stora tillväxtmarknaderna. Det har via testkörningen bekräftats att vår metod klarar den s.k. ”waste stream” (glykol spill) från raffinaderiernas glykoltillverkning, vilket tidigare inte varit möjligt utan raffinaderierna har under årens gång spolat ut denna förorenade glykol i floder sjöar och hav där den orsakar stor förödelse för det marina livet.

Om Crystal India
Bolaget Crystal India bildades 1975 med fokus på områdena Maharashtra, Gujarat, Delhi, Assam, Tamil Nadu, med flera. Bolagets tillväxttakt har varit en ökning med cirka 30 % årligen och idag är bolaget utöver Indien även internationellt verksamt i bland annat Sydafrika, Bangladesh, Indonesien och England. De produkter bolaget idag renar till en viss grad är olika typer av etylenglykol från raffinaderier – cirka 30 miljoner liter på årsbasis. Omsättningsmässigt för alla produkter, inte bara glykol, nådde bolaget under 2014 cirka 800 MSEK. Glykolen står för cirka en fjärdedel av denna omsättning.