12 svenska talanger handplockas till internationell musiksatsning

Report this content

Vid årsskiftet rundade programserien Nästa Nivå av för att lämna över för den ännu större musiksatsningen – Red Bull Sound Select. Den internationella plattformen tjuvstartade förra året när den bland annat tog de svenska artisterna Cherrie och Namasenda till Los Angeles. I år tar satsningen fart på allvar och hjälper ett nytt gäng svenska artister att slå internationellt.

Med Nästa Nivå coachades artister som Joy och Beri från lokala talanger till nationella stjärnor. Red Bull Sound Select är ytterligare en växel, nu är siktet inställt på att slå internationellt. De två kuratorerna Babak Azarmi (grundare av RMH) och Johanna Beckman (Familjen Beckman & Nobelberget) kommer i år välja ut totalt tolv svenska talanger som kommer vägledas och coachas mot den internationella musikscenen. Som ett led i detta kommer hela fyra klubbkvällar anordnas, där nya talanger får dela scen med inhemska och eller internationella akter.

Johanna Beckman har handplockat systerduon VAZ som just nu är aktuella med singeln ’Who You’ och politiskt laddade Nadia Tehran. Den 9 mars kommer de spela tillsammans med Beatrice Eli på Kägelbanan i Stockholm. Babak Azarmi har i sin tur valt ut hiphop-löftet Jireel som är aktuell med den virala singeln ’Snap’ och R&B-löftet Adrijana som på allvar presenterar sig med känslobomben ’Amare’. Under våren kommer de spela tillsammans med amerikanska hiphop-sensationen D.R.A.M. – datum för spelningen kommer presenteras inom kort.

”Jag ser ett skifte i kulturen och att inte besvara den och se vad som händer eller ge plats till de som styr kulturen idag vore ignorant. Det är med den känslan som jag valt årets RBSS-artister”

– Babak Azarmi

”Både VAZ och Nadia Tehran har de senaste åren varit artister som jag följt med stort intresse. Jag går alltid igång på artister som väljer sin egen väg, gör saker på sitt eget sätt, som inte är så styrda av vad någon annan eller vad ett skivbolag tycker att de ska göra. Starka personligheter som vågar stå upp för något.”

- Johanna Beckman

Som ett led i att bryta strukturer och normer vill Red Bull Sound Select göra kultur tillgängligt för alla. Därför kommer det enbart kosta 50 kr att ta del av konsertkvällarna för de som osar i förväg.

I slutet av året kommer några av de svenska artisterna handplockas till 30 Days in Chicago – en månadslång festival som tidigare hölls i Los Angeles och som samlar morgondagens artister och branschprofiler från hela musikindustrin.

Red Bull Sound Select är en plattform som bryter normer och strukturer för hur en artistkarriär kan lanseras. Den gamla skivbolagsskolan är på väg att suddas ut när nätverk av fristående personer samlas för att gemensamt lyfta lokala talanger till nya höjder. Det allra främsta beviset är förmodligen Chance the Rapper, Chicagosonen som nyligen kammade hem hela tre Grammys, helt utan skivbolag och som varit en del av den amerikanska upplagan av Red Bull Sound Select.