Flygfeber i centrala Göteborg på lördag

Report this content

På lördag den 22 augusti landar Red Bull Flugtag framför Feskekörka i Göteborg. Då ska ett trettiotal lag från landets alla hörn kasta sig utför en hög ramp i hemsnickrade farkoster och försöka segelflyga ut över vattnet. Förutom längsta flygning prisas kreativitet och show. Evenemanget är gratis och brukar locka tiotusentals åskådare.

På lördag landar Red Bull Flugtag i Göteborg. Foto: Per Sandberg.

Det är andra gången Red Bull Flugtag arrangeras i Göteborg. När det senast begav sig år 2005 trängdes nästan 30 000 personer runt vallgravens kajer vid Feskekörka.

Under våren har lag från hela Sverige kunnat ansöka om att vara med i tävlingen genom att skicka in ritningar på sina farkoster. En jury har sedan gått igenom förslagen och valt ut 30 bidrag. Byggandet har sedan pågått i källare, garage och lagerlokaler under hela sommaren.

Till start på lördag kommer ett brett startfält med allt från en flygande fransk varmkorv och en bevingad get till en seriös kopia av ett segelflygplan från 30-talet. Ett av totalt åtta lag som kommer från Göteborg är Venturi-Fury. Laget består av fem pilotstudenter med gemensam passion för flygning.

– Venturi-effekt är det som sker på vingen, det som skapar lyftkraft och gör att den ser ut som den gör. Det här har vi pluggat och hållit på med i två år nu. Därför är allt utom vinst en besvikelse, säger Sebastian Wester, lagledare för Venturi-Fury och farkosten med samma namn.

Enkla regler
Lagen får bestå av max fem medlemmar, inklusive en pilot. Flygfarkosterna får inte använda motorer eller anordningar för lagrad energi, utan ska klara sig enbart på muskelkraft. När det är dags att pröva vingarna knuffar medhjälparna ut farkosten från den sex meter höga startrampen. Sen gäller det för piloten att segelflyga så långt det bara går. Oftast slutar det med dråpliga kraschlandningar i vattnet.
Flygningens längd ger en poäng per meter. Lagen bedöms också av en jury som ger poäng för farkostens kreativa utförande och lagets förmåga att underhålla publiken. I årets jury ingår bland andra TV-kända populärfysikern Patrik Nordqvist och klurige fixarfarbrorn Willy från TV4:s Bygglov.

Flygstart klockan 13.00
Red Bull Flugtag börjar klockan 13.00 på lördag och har publikområden på båda sidor av vallgraven intill Feskekörka. Evenemanget är gratis för åskådare och kommer förutom våghalsiga hopp bjuda på musikunderhållning och en lång rad sidoaktiviteter.

För nyfikna inleds helgen med besiktning av deltagande farkoster redan på lördag morgon klockan 10.00. Farkosterna ställs då upp till allmän beskådan på parkeringen intill Feskekörka.

Skiss och bygge av Ventur-Fury. Foto: Red Bull.

Red Bull Flugtag i siffror

• Red Bull Flugtag arrangerades för första gången 1992 i Wien, Österrike.
  • Det har hållits mer än 100 tävlingar runt om i världen, bland annat i Moskva, Hong Kong, San Fransisco och Buenos Aires.
  • Det gällande världsrekordet är 78,64 meter och sattes 2013 i Long Beach i Kalifornien.
  • Publikrekordet för Red Bull Flugtag sattes i Kapstaden 2012. Dit kom över 220 000 åskådare.
  • Det är sjätte gången tävlingen hålls i Sverige. Tidigare har Red Bull Flugtag arrangerats år 2000, 2003, 2010 och 2013 i Stockholm samt år 2005 i Göteborg.
  • Vinnarlaget i Stockholm 2013 blev ”Raukt ner Dyngrauk” med en välbyggd och verklighetstrogen Spitfire från andra världskriget.

Mer information om evenemanget, lagen och deras byggen finns på www.redbullflugtag.se

Video från Red Bull Flugtag i Stockholm 2013:

Bilder från Red Bull Flugtag i Stockholm 2013:

För mer information, kontakta:
Angelica Larsson
E-post: angelica@wenderfalck.com