Legenden Andreas Håtveit gör sanslös comeback och vinner Red Bull Unrailistic 2023

Report this content

Världens bästa freeski-åkare har precis tävlat på en av de svåraste rail- och slopestylebanorna någonsin. För första gången någonsin arrangerades Red Bull Unrailistic som en minst sagt skruvad slopestyle-tävling på banan inspirerad av Jesper Tjäders idéer, skisser och tidigare Unrailistic-edits. Legenden Andreas Håtveit gör sanslös comeback och vinner den första tävlingen han deltar i på nio år - i spruckna pjäxor som har sju år på nacken...

Snökaoset i Åre stoppade inte nyfikna och exalterade åskådare att ta del av Red Bull Unrailistic och all action på Alpina Nationalarenan. 21 av världens bästa freeski-åkare från 7 olika nationer samlades i Åre för att utmana slopestyle-världsmästaren Jesper Tjäder på rails som sällan skådats tidigare och bjöd på en ordentlig show. Här är allt du behöver veta:

Tävlingen kickstartade med dunder och brak på onsdagskvällen med en Best Trick-session. Skidåkarna fick visa på risktagande och kreativitet när de fullkomligt gick loss på den nedre delen av banan under 2x40 minuter. Till slut var det schweizaren Valentin Morel som vann på herrsidan med sitt right nose butter 270 pretzel 450 på den omtalade triple-S railen. Även vinnaren bland damerna – skotten Kirsty Muir – tog segern genom att ta sig an S-railen med en Lip on Blind 270

Kirsty Muir - Foto: Emrik Jansson

Under torsdagskvällen fylldes Nationalarenan återigen med en spänd och taggad publik. Arenan kokade trots det kalla vädret och den spektakulära show som Tjäder hade garanterat levde upp till förväntningarna.

Freeski-åkarna gjorde då upp på den fullpackade slopestylebanan beståendes av lika delar gigantiska som tekniska hinder. Åkarna avverkade under blyga 50 sekunder upp till åtta olika moment där den 12 meter höga rainbow-railen definitivt var tävlingens höjdpunkt.

Foto: Emrik Jansson

För första gången någonsin såg vi en dubbelvolt med handdrag på ett rainbow-rail och publiken stod mållösa när 25-årige Emil Granbom seglade 10 meter upp i luften och lyckades med nöd och näppe stå emot den tunga landningen som han prickade in med minsta möjliga marginal för att landa längre ner i landningen.

Norsken Andreas Håtveit tog sig an Unrailistic-banan i ett par sju år gamla pjäxor som var spruckna på mitten. Dessutom insåg han att han saknade skidor när han skulle bege sig till Åre för att delta i tävlingen - men som tur var kunde hans gamla sponsor skicka ett par i sista sekund. Trots det stod han för dagens mest kompletta åk där samtliga av hindren han utförde gjordes på absolut högsta nivå. Håtveits senaste tävling var hela nio år sedan, närmare bestämt år 2014 när han deltog i vinter-OS i Sochi.

Foto: Adam Klingeteg

På damsidan vann Mathilde Gremaud från Schweiz mot Kirsty Muir. Den 28 februari 2023 blev Gremaud den första freeski-åkaren som innehade både världs- och olympiska mästartitlar i slopestyle efter att ha vunnit guld i båda tävlingarna.

Mathilde Gremaud på rainbow-railen. Foto: Adam Klingeteg

Resultat Unrailistic 2023 - Herr:

1. Andreas Håtveit - 86p
  2. Colby Stevenson - 77p
  3. Evan Mceachran - 76p
  4. Jesper Tjäder - 75p
  5. Hugo Burvall - 74p
  6. Mac Forehand - 71p
  7. Cody Laplante - 70p
  8. Valentin Morel - 69p
  9. Max Moffatt - 68,50p
  10. Henrik Harlaut - 68p
  11. Alex Hall - 63p
  12. Hunter Henderson - 60p
  13. Emil Granbom - 59,50p
  14. Alex Hackel - 59p
  15. Oliwer Magnusson - 57p
  16. Joel Magnusson - 50p

Resultat Unrailistic 2023 - Dam:

1. Mathilde Gremaud - 66p
  2. Kirsty Muir - 52p

Foto: Adam Klingeteg

För fler bilder från tävlingens båda dagar - besök Red Bull Content Pool

Full repris på slopestyle-tävlingen kan ses på Red Bull TV den 28 april.

För mer information kontakta:
Pima Platin (Red Bull Sverige)
pima.platin@redbull.com

Jens Elfsberg
jens.elfsberg@wenderfalck.com

Citat

I feel like I’m taking a step into Jesper’s mind you know. Getting into his brain seeing what he’s come up with is pretty incredible. All the ideas I’ve heard from him in the past are finally coming to life for this event, it´s pretty special. I’m loving the rainbow rail, it feels like you’re on top of a rollercoaster and about to drop into the super steep part. It´s such a crazy feeling, I don’t think I’ve ever hit a rail that big!
Max Moffatt
This is not like a normal rail course, this is another level so that’s pretty sick. All the rails are just so crazy. The rainbow is huge, that is going to be insane to hit and I mean we even got a trampoline on the course!
Kirsty Muir
Bästa momentet på hela tävlingen var när Håtveit landade sitt åk och man insåg att han vinner - NU tar han hem det. Det är inte oväntat alls, han är ju världens bästa railåkare, fortfarande! 36 år gammal och det går inte att stoppa honom, han är helt enkelt bäst.
Jesper Tjäder
Om du frågar mig så kommer Red Bull Unrailistic tillbaka! Varje år, vi kör bara. Det blev verkligen en succé, mycket glad och härlig publik och åkarna verkar gilla det. De fortsätter köra banan nu efter tävlingen är över, det är ett bra tecken.
Jesper Tjäder