10 svenskar vidare till final i ice cross downhill i Åre

Efter kvällens eliminering mot de internationella stjärnorna i ice cross downhill är 10 svenskar i final. När Red Bull Crashed Ice World Championship i Åre avgörs i morgon kväll ställs de mot den absoluta världstoppen.

Banan i Åre klassas som den tuffaste hittills i sportens historia och precis som förutspått blev den gigantiska wallriden i banans inledning avgörande för många. Av de 57 svenskar som körde kvällens elimineringsheat gick 10 vidare, bland dem landslagsåkarna Mikael Andersson från Borlänge och Andreas Kristof från Jönköping.

10 svenskar vidare till morgondagens final i ice cross downhill i Åre. Bild: Red Bull Contentpool

Enligt Jasper Felder, som har sju individuella segrar i Red Bull Crashed Ice på meritlistan men nu arbetar som expertkommentator, har flera svenskar stora möjligheter att lyckas bra under morgondagen.

– Jag imponerades av Christoffer Holm från Stockholm som har taggat för detta länge. Även Rikard Van Wijhe från Krylbo gjorde ett bra åk idag, säger Jasper Felder.

Bland finalisterna finns också extremskidåkaren Philip Harlaut från Åre som var snabbaste svensk i torsdagens tidskval.

– Man lär sig ganska fort. Jag är snabb, men min styrka är att jag är väldigt duktig på att hålla ut i långa kurvor. Det har jag skidåkningen att tacka för, säger Philip Harlaut, 27 år.

Resultatlista från dagens eliminering:

Mer information, bilder och video finns att ladda ner från:
www.redbullcrashedicenewsroom.com

Presskontakt: